Tramvajová trať do Pavloviček je už v tak špatném technickém stavu, že se její životnost odhaduje jen na pět let. S touto zprávou byli na úterním zasedání seznámeni olomoučtí radní.

Na stole teď je několik variant, mimo jiné celková modernizace hodolanské trati za použití dotace z Operačního programu Doprava. Dalšími možnostmi jsou oprava tramvajového svršku, lokální opravy nebo úplné uzavření trati.

Tramvajová trať do Pavloviček, ulice Hodolanská. Říjen 2023
Zruší tramvajovou trať do Pavloviček? Je v hrozném stavu, město řeší, co s ní

Dopravní podnik preferuje modernizaci s opravou tramvajového svršku, spodku a novými zastávkami. „Zástupci odboru investic i odboru dotačních projektů s návrhem dopravního podniku souhlasí,“ sdělila náměstkyně primátora Miroslava Ferancová, která má v kompetenci odbor dopravy.

Prvním krokem ke zlepšení technického stavu tramvajové tratě má být studie modernizace nezbytných dalších zásahů, které vyvolá. Například stavební úpravy nástupních ostrůvků.

„Musíme si ujasnit, kam a kdy se chceme posunout,“ apeloval na vytvoření studie primátor Miroslav Žbánek.

Přes sídliště Nové Sady už rok jezdí tramvajové linky 3 a 5  s konečnou ve Schweitzerově ulici. 1. listopadu 2023
Tramvaje přes Nové Sady jezdí rok. Jsou přínosem? Hlasujte

Připomněl, že samotná komunikace patří státu, nikoliv městu, stejně jako most přes řeku Bystřici, a že bude nutné jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Příprava bude podle primátora složitá, protože se jedná o důležitou dopravní tepnu, jejíž uzavření zkomplikuje provoz. „Přitom nemůžeme čekat na dobu, než vznikne souběžná rychlostní tangenta na Šternberk. Životnost trati je zároveň odhadnuta jen na pět let,“ řekl primátor.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) proto musí počítat i s variantou, že by tramvaj při rekonstrukci měla konečnou u autobusového nádraží.

Tramvaj EVO 1/o olomoucké MHD
Olomouc kupuje devět nových tramvají. Kdy začnou jezdit?

Tramvajová trať vede ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu a Edisonova. Kompletní modernizace by měla, podle předběžných odhadů, přijít na 274 milionů korun s tím, že až tři čtvrtiny nákladů by mohla pokrýt evropská dotace.

Pokud by se opravoval jen svršek, který by stav vyřešil jen v horizontu let, muselo by město ze svého rozpočtu vynaložit 194 milionů.

Aby se město mohlo o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit a realizovat do konce roku 2028. Nebo riskovat odsunutí do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů Evropské unie po roce 2027.