„Spolehlivost systému jako celku není možné ověřit jinak než v reálném provozu. Proto jsme záměrně vybrali regionální trať. Pokud bychom výhradní provoz pod ETCS zavedli na některém z koridorů, jeho případné poruchy by pocítilo mnohem víc cestujících,“ vysvětloval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na řešení vzniklých komplikací Správa železnic podle Svobody intenzivně pracuje jak s dodavateli přenosové sítě a radioblokových centrál, tak i vozidel a palubních jednotek.

„Výhradní provoz ETCS jsme na Uničovce spustili s velkým předstihem tak, abychom měli dostatek času na eliminaci všech nesrovnalostí před ostrým provozem od roku 2025,“ poukázal Svoboda.

994 minut zpoždění

Problémy trvají již delší dobu. V minulém týdnu se komplikace ještě zhoršily. Zpoždění mělo na 50 vlaků a dopravce musel odříct 16 spojů.

„Kdybychom všechna ta zpoždění spočítali, jednalo se dohromady o 994 minut,“ shrnula pro Českou televizi mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

RegioPanter na trati Olomouc-Uničov. Ilustrační foto
Problémy na trati Olomouc - Uničov. Vlaky jezdí pozdě nebo vůbec, kvůli ETCS

Pod výhradním provozem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, jehož instalací se zvyšuje bezpečnost i kapacita tratí, jezdí vlaky mezi Olomoucí a Uničovem od loňského prosince. Cílem je zejména ověřit správnou komunikaci mezi traťovou a palubní (vlakovou) částí ETCS.

„Na takzvané Uničovce projede měsíčně zhruba 1600 vlaků. Za zmíněné období registruje Správa železnic několikavteřinové výpadky signálu mezi traťovou a palubní částí ETCS u zhruba 1 až 2 procent vlaků, což způsobuje prodloužení jízdních dob těchto spojů. V průměru se jedná o 5 až 7 minut, během kterých je nutné provést nezbytné dopravní a technologické úkony,“ reagoval mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Spolu s železničními dopravci a dodavateli systémů Správa železnic podle mluvčího pracuje na tom, aby se počet těchto případů ještě významně snížil.

„Soupravy jsou vybaveny palubními jednotkami, které v on-line režimu neustále komunikují s balízami umístěnými na trati. Pokud dojde k výpadku signálu i na několik vteřin, systém ETCS pro zajištění bezpečnosti automaticky a správně zareaguje tak, že dojde ke snižování rychlosti vlaku. Správa železnic provádí na Uničovce kontinuální měření dostupnosti signálu, jehož spolehlivost dosahuje až 99 procent,“ vysvětloval Nevola.

Opravy tramvajové trati do Pavloviček u přejezdu v Divišově ulici, 8. listopadu 2023
Tramvaje do Hodolan se opět rozjedou. Takto teď vypadá oprava po nehodě

Nejčastější problémy mezi Olomoucí a Bohuňovicemi

K rozpadu spojení dochází nejčastěji v úseku Olomouc – Bohuňovice, kde Správa železnic provádí opakované měřicí jízdy s lokomotivou Siemens Vectron. Těch už uskutečnila desítky.

„Kromě dat z kontrolních jízd jsou průběžně vyhodnocovány také jízdy běžných spojů, což přispívá k nalezení příčin dočasných ztrát signálu. Ty se mohou týkat přenosové sítě, radioblokových centrál a vysílačů, případně problematického umístění antén na vozidlech nebo kombinace těchto faktorů. Princip ztráty či zhoršení signálu je velmi podobný jako u mobilních telefonů nebo tabletů,“ popisoval mluvčí Správy železnic.

Smyslem zavádění ETCS v Evropě je odstranění bariér, které představují odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech. Ty způsobují například nutnost výměny lokomotiv na hranicích.

Ověřovací provoz při zavádění ETCS má za úkol odstranit nesrovnalosti při jeho fungování před spuštěním ostrého provozu.