Dopravce očekává, že za rok mobilních jízdenek prodá až půl milionu. O čtyři koruny vyšší cenou mobilní jízdenky se chce vyhnout poklesu příjmů z prodeje.

SMS jízdenka platí o deset minut déle než papírová a stojí osmnáct korun, ke kterým musí cestující připočíst poplatek mobilního operátora za odeslání textové zprávy. Výsledná cena se tedy může pohybovat pod dvacetikorunovou hodnotou jízdenky zakoupené u řidiče.

Právě u doplňkového prodeje v autobusech a tramvajích čeká dopravní podnik pokles prodeje.

„Očekáváme, že prodej SMS jízdenek bude představovat až polovinu počtu prodaných jízdenek v doplňkovém prodeji u řidičů, tedy sto sedmdesát tisíc SMS jízdenek ročně," uvedla mluvčí DPMO Magdaléna Kopřivová.

DPMO také předpokládá, že až tři sta tisíc jízdenek z automatů a od prodejců jízdenek ročně nahradí ty mobilní. Při současném tarifu odhaduje dopravce 470 až 500 tisíc prodaných SMS jízdenek za rok.

Cenu podnik stanovil tak, aby mu zůstaly příjmy z prodeje jízdného.

„Tarifní řešení a vložení ceny SMS jízdenky mezi cenu základní papírové jízdenky v předprodeji a jízdenky v prodeji u řidičů bylo zvoleno s ohledem na zachování výše tržeb z jízdného po zavedení systému SMS jízdenek," dodala Magdaléna Kopřivová.

V Ústí z mobilu i trafiky za stejnou cenu

Ve srovnatelně velkém Ústí nad Labem stanovili cenu mobilních jízdenek stejnou jako u papírových.

„Je to pro nás výhoda. Chceme lidi motivovat k nákupu SMS jízdného, protože odpadají náklady spojené s těmi papírovými. Navíc máme i záměr do budoucna, kdy chceme zavést čipové karty," řekla mluvčí ústeckého dopravního podniku Magda Pejšová.

V Ústí spustili SMS jízdenky v červenci 2008 jako druzí po Praze. Jízdenka tam přijde na osmnáct korun stejně jako papírová, platí ale o čtvrt hodiny déle.

„S dodavatelem to nemá nic společného, chtěli jsme přitáhnout lidi na elektronické jízdenky. Co se dodavatele týče, máme s ním dobré zkušenosti," doplnila ke společnosti, která poskytuje technický systém i pro Olomouc.

Mobilní jízdenky fungují kromě Olomouce i v několika jiných městech.

V Hradci Králové službu zprovoznili před více než půl rokem. Za tu dobu ji vyzkoušelo zhruba šestatřicet tisíc cestujících, kteří mohou využít i takzvanou jízdenku na zavolanou, kdy stačí „prozvonit" speciální číslo a lidé tak neplatí za objednací SMS.

Revizoři s chytrými telefony

Olomoucký dopravní podnik počítá s tím, že nové nabídky využijí především nepravidelní cestující v MHD a ti, kteří nebudou mít po ruce hotovost na nákup jízdenky papírové.

Jak budou s mobilními cestovními doklady pracovat revizoři?

„Kontrola bude mít „chytré telefony". Spolu se zprávou je doručen kód, který určuje pravost jízdenky. Není to nijak komplikovaný řetězec, revizor ho zadá do mobilu a zkontroluje," vysvětlil obchodně-ekonomický náměstek DPMO Otakar Bačák.

SMS jízdenka přijde do dvou minut od odeslání textové zprávy ve tvaru DPMO na číslo 90206. Platí na všech linkách DPMO 1 až 111, u jiných dopravců nikoli.

SOUVISEJÍCÍ: SMS jízdenky si lidé koupí po prázdninách, už teď se jim nelíbí jejich cena