Pomocnou ruku nabídly instituce. Moravské divadlo vyrábí ochranné roušky pro Fakultní nemocnici Olomouc.

„Nejprve šila krejčovna, v úterý jsme do práce povolali i garderobu. Mohli bychom se dostat na 300 až 350 vyrobených roušek denně,“ prozradil ředitel divadla David Gerneš.

Látku zatím mají, dochází ale šňůrky. Objednaná zásilka stuhy zvané keprovka by měla dorazit ve čtvrtek. „Pokud ne, nastane problém,“ přiznal Gerneš.

Moravské divadlo se rovněž připojilo k platformě pro dobrovolníky. Do té patří ještě Fakultní nemocnice Olomouc (FNOL), Divadlo na cucky, Divadlo Tramtarie, Univerzita Palackého a okresní rada Junáka – českého skauta v Olomouci.

Společně ušijí zhruba 300 roušek denně.

„Máte k dispozici větší množství stoprocentně bavlněné látky? Jste ochotni ji poskytnout této celoolomoucké manufaktuře? Dejte nám vědět na email rouskyolomouc@skaut.cz,“ vyzývají dobrovolníci skrze facebookovou událost Olomouc šije roušky.

K dispozici je i videonávod pro jedince, kteří by chtěli šít sami. Pokud nemají z čeho a zásoby to umožní, skauti jim na základě mailové žádosti potřebný materiál přivezou. Stejně tak jsou ochotní pro nabízenou látku přijet.

Lepší něco než nic

Senátor Lumír Kantor, který v dané věci zastupuje FNOL, zdůrazňuje, že ochranná pomůcka nemusí být ze stoprocentní bavlny. Stačí, když bude dostatečně hustá.

„V této době je lepší něco než nic. Dobrovolníci nakoupili množství látky, zatím máme. Potřebujeme ale šňůrky, ty docházejí. Na jednu roušku je potřeba asi jeden a půl metru keprovky,“ řekl Kantor.

Platforma má úspěch. Dárci nosí na sběrná místa látku, hotové roušky odevzdávají do Biblioboxu na Biskupském náměstí. Z něj po vyzvednutí materiálu a jeho vyprání poputují ochranné pomůcky do Fakultní i Vojenské nemocnice v Olomouci.

„Samozřejmě myslíme i na lidi v terénu, takže ve štábu přemýšlíme, kam ještě roušky darovat. Na tom se ale dohodneme, až uvidíme, kolik jich bude. V tuto chvíli nemůžeme nikomu nic slíbit,“ sdělila Ivana Častulíková, která dohlíží na fungování této ‚manufaktury‘.

Kvůli ochraně zdraví spolu instituce komunikují skrze mobil, maily a sociální sítě.

Nával v galanteriích

Obrovské poděkování za své nasazení si v těchto dnech nezaslouží jen tito dobrovolníci, ale také prodejci v galanteriích. Ty olomoucké nestíhají obsluhovat zákazníky, jaký je zájem o látku a gumičky, šňůrky.

„Od rána nám stojí fronty až ven. Přeměřujeme, prodáváme, do toho objednáváme nové zboží. Omlouvám se, musím končit,“ reagovala na dotaz Deníku prodavačka Galanterie Bivoj Kolář. Maximální nasazení bylo zřetelné i přes telefon.

„Noste roušky. Má to smysl,“ uzavřel Lumír Kantor.