„Vím, že radnice má nějaké kartičky, nicméně chtělo by to v oblasti cestovního ruchu dost přitlačit. Obzvlášť letos, kdy zahraničních turistů bylo pomálu, šlo poznat, že aktivity města v tomto směru chybí,“ komentoval snažení města Zdeněk Matěj, majitel Moravské restaurace, která je zaměřená na zahraniční turisty.

„Podle mého neexistuje na radnici žádná strategie, jak návštěvníky do města nalákat. Určitě bych přivítal lepší komunikaci ze strany magistrátu a jsem na ni připraven. Pokud by zde byla snaha turismus oživit, byl bych jí nakloněný a rád bych tomu pomohl,“ prohlásil restauratér.

Chybí koncepce i komunikace

I hoteliéři v Olomouci by prý uvítali ucelenou koncepci, která by město lépe propagovala a zvýšila tak jeho konkurenceschopnost v získávání zahraničních návštěvníků.

„Důležité je, aby se o městě více mluvilo a vědělo. Toho se dá dosáhnout tak, že zde budou naplánované zajímavé vícedenní akce. Zatím je toho však po málu. Magistrát sice nějakou snahu má, ale není to koncepční a v podstatě to zůstává bez efektu. Uvítal bych více komunikace a spolupráce,“ poznamenal například Jiří Motan, ředitel Hotelu Senimo.

Pomohla by i známá hotelová značka

Podle odborníka na cestovní ruch je komunikace s podnikateli velmi důležitým prvkem, protože města mají mít a zpravidla mají finance k budování značky a atraktivity regionu.

„Otázkou je, nakolik efektivně je využívají. Spolupráce s podnikateli v této oblasti je klíčová, protože vždy je na konci řetězce obchodní vztah. Možnosti spolupráce a podpor je celá řada,“ vysvětlil Michal Veber, tajemník Asociace cestovních kanceláří a agentur ČR.

Podle něj paradoxně Olomouci může nahrávat příznivá skutečnost, že lidé nyní dávají přednost rozdělení celkové dovolené na několik kratších, čímž roste počet zájezdů na prodloužený víkend.

„To je příležitost pro města připravit s hoteliéry a provozovateli služeb zajímavé nabídky prodloužených víkendů, jako je například Romantický víkend, Adventní trhy pod orlojem, Na kole historickým centrem, Na lodi pod katedrálou, Na skok do nového aquaparku, Víkend na zabijačce. Lidé prostě hledají zážitky, které budou kompletně připraveny. Bohužel takovéto nabídky na hotelových a prodejních stránkách jsou ojedinělé,“ myslí si Veber.

„Snad i dovedení známé hotelové sítě do města by Olomouci pomohlo. Bylo by také zajímavé, kdyby se objevila i značka fungujícího letiště s nějakým pravidelným low-costem s názvem Olomouc,“ doplnil.

Máme granty, vláček a Region Card

Město pomáhá podnikatelům v oblasti cestovního ruchu vypisováním grantů. Úspěšní uchazeči získají část finančních prostředků na realizace svých projektů.

Granty podle radnice ale nejsou jedinou aktivitou města při komunikaci s podnikateli.

„Z osvědčených projektů se stala tradiční záležitost, například turistický vláček, rafty, kola, Fontana Vivat, festival outdoorových filmů. To vše doplňuje také Olomouc Region Card, poskytující slevy turistům na služby zapojených soukromých subjektů na 180 místech v kraji a 39 místech přímo ve městě,“ vyjmenoval náměstek primátora Jan Holpuch.

„Spolupracujeme také s místními podnikateli produkujícími typické výrobky regionální gastronomie – tvarůžky a pivo. Pro podporu cestovního ruchu je důležitá spolupráce se stravovacími a ubytovacími zařízeními, proto se město snaží komunikovat s Asociací hotelů a restaurací,“ přiblížil Holpuch.

Podle něj se město dalším společným projektům s místními podnikateli rozhodně nebrání.

„Sami však nemůžeme provozovat komerční služby, které jsou obvykle součástí turistických balíčků. V tomto ohledu je důležitý aktivní přístup ze strany podnikatelů v cestovním ruchu, jejichž aktivity můžeme v rámci balíčků podpořit. Proto se těšíme na nové nápady, které soutěž na grantovou podporu projektů přinese,“ sdělil primátorův náměstek, který má oblast cestovního ruchu na starosti.