Ani s povolenou rychlostí si mnozí motoristé hlavu nedělali. Obec Kožušany-Tážaly proto připravuje další kroky, aby tyto „piráty“ silnic zklidnila.

V Dalimilově ulici v Olomouci-Chomoutově je jeden z radarů umístěn u křižovatky s ulicí Výstavní, 19. října 2023
Chomoutov a Chválkovice začnou hlídat radary s pokutami. Kde budou další

„Zákaz kamionů platí, ale sama vidíte, jak jsou ti řidiči sprostí! Nejenže tudy dál jezdí, ale ani nezpomalí. Stejně tak osobáky. Na autobus musíme o deset minut dříve, protože nás přes cestu nikdo nepustí. Přechod je až u školy,“ hořekovaly seniorky, které v pondělí po půl desáté dopoledne čekaly na autobusové zastávce v Kožušanech-Tážalech.

I když se krajská silnice II/435 před pár lety opravovala, provoz těžkých aut v ní postupně prohlubuje koleje.

„U hospody byla ve čtvrtek po dešti voda. Náklaďák s přívěsem mě ohodil tak, že jsem měla mokré i vlasy. Vrátila jsem se domů a cestu do města odložila. Už jsem na to neměla nervy,“ zanadávala si jedna z nich.

Na nadměrnou nákladní dopravu si občané stěžují více jak deset let. V obci se před třemi lety podepisovala petice. Lidé poukazovali na to, že jsou vystaveni nadlimitnímu hluku a škodlivinám z projíždějících nákladních aut, jejichž řidiči se vyhýbají placeným úsekům a ničí zdraví a majetek lidem ve vsích na vedlejších tazích.

V Drahlově, místní části Charvát, zpomalují piráty silnic figurínou připomínající policistu, kterou postavili na rušné místo u průtahu vesnicí.
Figurína "policajta" straší v Drahlově řidiče, a ti zpomalují

Zákaz platí. Znovu

Nakonec se podařilo docílit umístění zákazových značek, které umožnilo v roce 2022 snížit v obci hustotu provozu tranzitní dopravy, i když bez důsledné represe mnozí řidiči značky nerespektovali a jezdili skrz vesnice dál. Zákaz platil do konce roku.

Od ledna 2023 neexistovalo jiné zákonné omezení, které by nutilo řidiče tranzitní dopravy využívat rychlostní silnice. Od 30. října se situace změnila a zákaz opět platí. Magistrát města Olomouce vydal rozhodnutí o přechodné úpravě provozu s platností do 31. prosince 2024.

Průjezd Charváty, září 2021
Zákaz nepomohl, obcemi na jihu Olomoucka dál proudí kamiony

„Nicméně tlaku kamionů jsme bohužel vystaveni i v době, kdy zákaz platí. Pokud tady nestojí policie a neměří se nebo neváží náklad, tak někteří zákaz porušují i nadále,“ hodnotila situaci místostarostka Kožušan-Tážal Michaela Sigmundová.

„Nejde o dopady otevření Amazonu, protože jejich kamiony nejezdí přes nás. Nicméně jezdí nám tady jejich modré autobusy - a padesátka to nebude,“ podotkla.

Zpomalovací semafor museli vypnout

V obci zatím není umístěn měřič rychlosti ani represivní radar. V roce 2016 Kožušany investovaly stovky tisíc korun do dvou zpomalovacích semaforů. Už byly nainstalovány a běžel zkušební provoz, když Policejní prezídium ČR vydalo metodický pokyn, který konstatoval, že zpomalovací semafory nemohou být určeny k regulaci dopravy.

„My jsme je museli vypnout, byť se ve zkušebním provozu velmi osvědčily,“ poukázala místostarostka.

V Dalimilově ulici v Olomouci-Chomoutově je jeden z radarů umístěn u křižovatky s ulicí Výstavní, 19. října 2023
Chomoutov a Chválkovice začnou hlídat radary s pokutami. Kde budou další

Měření a automatická pokuta

Konstrukci ale nyní obec využije pro namontování měřidla ukazujícího rychlost projíždějícího vozidla s jeho registrační značkou.

Vedení obce již také jednalo s olomouckým magistrátem ohledně úsekového měření, které Olomouc v těchto dnech zkouší v Chomoutově a Chválkovicích a testuje proces na automatické zasílání výzev k úhradě pokut.

„Bylo nám řečeno, že od 1. ledna 2025 bychom mohli být v pořadí,“ nevzdala se Michaela Sigmundová.