Po tři čtvrtě roce příprav je nicméně jeho definitivní zavedení zase o něco blíž.

Pokud by přesto omezení neprošla, chce město využít novely zákona a zakázat alespoň tranzitní dopravu.

Znamenalo by to nicméně další administrativní kolečko a další měsíce čekání.

Plán radnice je rozdělit Olomouc na dvě zóny podle hmotnosti nákladních aut.

Jedna by byla pro všechna auta nad 6 tun, druhá jen pro ta nad 12 tun.

Vše je připraveno, město už například ví, že by potřebovalo 123 nových značek.

Plánované zóny se zákazem průjezdu nákladních aut v Olomouci.  Grafika: DENÍK. Zdroj: MmOl

Zóny se zákazem vjezdu nákladních aut v Olomouci

K návrhu má ale připomínky dopravní inspektorát.

„Policie měla podmínku, že s tím musí souhlasit obec Křelov-Břuchotín. Negativně se k tomu ještě vyjádřila Správa silnic Olomouckého kraje," řekl náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec.

Spolu s primátorem byl poté na schůzce se starostou Křelova.

„Obec má obavu, že v okamžiku, kdy zakážeme nákladní dopravě nad 6 nebo nad 12 tun vjezd do ulice Na Trati nebo Erenburgova, doprava se z Řepčína přemístí k nim. Přesvědčujeme je, že to bude přesně naopak," dodal náměstek.

Zda dostane Olomouc za pravdu, se uvidí při jednání křelovského zastupitelstva.

Starosta: Trochu nám to pomůže

Starosta Jiří Spurný připouští, že olomoucký zákaz by přínos mít mohl.

„Trochu nám to pomůže. Nákladní auta se nedostanou ulicemi Tomkova, Erenburgova, Na Trati nebo Svatoplukova," dodal starosta.

Na auta, která budou mít cíl ve městě, se omezení vztahovat nebude.

Obava, že Křelovu navýší dopravu řidiči jedoucí do železáren, by tak platit neměla.

I kdyby však Křelov souhlas nedal, Olomouc může nákladní dopravě vjezd zamezit. Alespoň částečně.

Nedávná novelizace zákona o pozemních komunikacích totiž umožňuje obcím zakázat průjezd tranzitní dopravy nad 12 tun, pokud je možnost jiného vhodné trasy. V případě Olomouce je to západní obchvat.

Primátor: Bude to ještě boj

Pro Křelov by pak situace vyzněla podobně.

„Pokud by Křelov řekl ano, je to argument pro policii a pravděpodobně by dala úpravě zelenou. Nicméně stejně to musí být vyvěšeno na úřední desce, vyjadřovat se k tomu budou další subjekty. Problém s tím mají někteří provozovatelé autodopravy v Olomouci. Bude to ještě boj," předvídal primátor Olomouce Antonín Staněk.

Připomněl i nedostavěný úsek obchvatu, kvůli kterému se nákladní auta dostanou na kruhový objezd u Globusu, odkud pokračují přes Hejčín nebo třídu Míru do obydlených částí.

„Je to letitá záležitost. V minulosti starostka Křelova blokovala i severní obchvat. V Křelově si možná uvědomují, že některé jejich kroky v minulosti zapříčinili situaci současnou. Naší prioritou je co nejdříve nynější stav vyřešit, protože je neúnosný," zmínil primátor.

Podotkl, že pokud zavedení zón z nějakého důvodu neprojde a Olomouc se pustí do příprav zákazu pro tranzitní dopravu, bude to znamenat posun o další měsíce.

Policie nicméně už dříve uvedla, že k takovým opatřením by výhrady neměla.

Ze Šternberka přes Horku na Mohelnici 

Na zákazu tranzitu pracují i v Křelově-Břuchotíně, kde chtějí dosáhnout spolupráce s dalšími vesnicemi v okolí.

„Volal jsem i starostovi do Štarnova, protože spousta kamionů sjíždí za Šternberkem a jede přes Štarnov, okraj Štěpánova, Chomoutov, v Horce porušují zákazovou značku 6 tun přes most a odbočí na Křelov a dál na dálnici nebo směr Mohelnice," popsal starosta Jiří Spurný dopravní zátěž obcí.

Na rondel u Globusu by si přáli umístit značku zakazující sjezd tranzitu.

„Stejně tak z druhé strany od Břuchotína, aby už kamiony nejely dál do Křelova a sjížděli na most na dálnici a jeli po cestách, kde nebudou vadit," doplnil starosta.