Jak by bylo možné přilákat do města více lidí a hlavně je tady udržet, řeší nedávno dokončený dokument Program rozvoje cestovního ruchu 2008-2013.
Radnice letos vyzve soukromé i veřejné subjekty, aby se přihlásily se svými projekty, které by mohly výrazněji vylepšit nabídku města turistům. Ty podpoří dotacemi, z evropských peněz má na ně připraveno 140 milionů korun.
Podle programu má Olomouc velký potenciál, ale stále nevyužitý. Šance Olomouce snižuje i absence mezinárodního letiště, nedostatečná propagace a například chybějící zažitá značka, spjatá s městem.
„Olomouc by potřebovala nějakou akci světového nebo aspoň evropského významu,“ připomněla vedoucí oddělení cestovního ruchu magistrátu Karin Oklešťková.
Z existujících akcí zmínila například výstavu Flora Olomouc, která už má značné renomé, ovšem parametry tolik potřebné „značky města“ ještě nesplňuje.
Podle Oklešťkové by se v Olomouci měly objevit další hotely a penziony vyšší třídy, protože nároky i finanční možnosti návštěvníků rostou
Na druhou stranu je potřebný například kemp, který by uvítali hlavně holandští turisté. Do Olomouce jezdívají i Japonci, v drtivé většině ale jen na jediný den, protože u nás žádný hotel nenabízí podmínky, které nároční japonští klienti vyžadují.
Reálné je podle šéfky oddělení cestovního ruchu třeba to, že se v budoucnu stane takzvaným městem druhé volby například v kongresové turistice. „Nemáme tady ale zatím ani sál třeba pro tisíc lidí,“ podotkla Oklešťková.
Program rozvoje cestovního ruchu města Olomouce 2008 – 2013 sestavila zvláštní pracovní skupina. Program umožní jako součást Integrovaného plánu rozvoje území podnikatelům a dalším subjektům žádat o dotace na různé projekty.
Mělo by jít o projekty, které pomohou zlepšit atraktivitu Olomouce, služby a infrastrukturu pro jeho návštěvníky. Podpořit chce například volnočasové aktivity, větší zpřístupnění památek, rekonstrukci či výstavbu ubytovacích zařízení a podobné zcela konkrétní záměry.