O začátku letošního roku totiž každý nový majitel takto starého vozu, musí kvůli jeho emisním limitům zaplatit desetitisícový poplatek za první přepis auta v evidenci vozidel. Protože cena staré škodovky 120, žigulíku nebo polského fiatu je mnohem nižší než poplatek za jeho převod, staly tyto auta dnes už téměř neprodejnými.

S velice nízkým počtem podobných vozů se setkávají i automechanici v centrech STK. „Auta, které kvůli emisním limitům nového zákona spadají do skupiny Euro 0, jinak řečeno, kupující by za něj musel zaplatit deset tisíc za poplatek, jenom aby mu auto na evidenci vozidel přepsali, je velice málo.

Od nového roku k nám přijelo z celkového počtu vozů asi jenom jediné procento takových aut,“ naznačil Antonín Pizúr, vedoucí STK Centra Olomouc ve Smetanově ulici.

„Lidi se těchto aut hodně zbavovali a ti, kteří si je nechali, na to museli mít pádný důvod. Ojediněle se proto setkáváme, že někdo přijede i s autem, které patří do kategorie Euro 0, jsou to však většinou letití řidiči, který svoje auto velice dobře garážují, na silnice vyjíždějí jenom sporadicky a jejich vozy jsou mnohdy v lepším technickém stavu, než mnohem mladší auta,“ pokračoval.

Podobnou zkušenost mají také v další z olomouckých kontrol STK v Přerovské ulici. „Staré vozy jsou dnes už jenom výjimkou. Tak, jako se v před pěti roky objevovaly velice zřídka škodovky 120, tak ojediněle se dnes se tkáváme třeba s favority. Mladí lidé už pochopili, že většina starých vozů jsou nebezpečná. Dokonce se podobná auta vytratila i jako takzvané zednické vozy,“ vysvětlil Vladimír Foukal, jednatel střediska STK.

Jak dále pokračoval, kvůli ekologické dani se už setkal také s tím, že se stará auta oficiálně neprodávají, a ačkoliv je využívá někdo jiný, zůstávají napsaná na původního majitele. „Jenom u nás jsme měly pět až sedm takových případů,“ doplnil Foukal.

O staré vozy už bazary zájem nemají a přestávají je vykupovat. „V současnosti máme v nabídce dvě auta, které spadají do kategorie Euro 0. Lidé se o ně ještě stále zajímají, poptávky však po novém roce velice klesla. My už takové vozy nevykupujeme a jenom zprostředkujeme jejich prodej. Naše zkušenost je však taková, že se zájemci pokoušejí s majiteli sjednat cenu a snížit jí tak alespoň o ekologickou daň. Ta je však u většiny vozů vyšší než hodnota samotného auta, a proto se dá říct, že jsou už dnes neprodejná,“ uvedl majitel bazaru Jiří Adamec.

Oddělení evidence vozidel olomouckého magistrátu od nového roku zaznamenalo jenom dvanáct přepisů aut, kterých noví majitelé museli zaplatit desetitisícový poplatek.

„Automobilů, které spadají do kategorie Euro 1 a jejich majitelé platí pětitisícový poplatek, jsme v letošním roce zase zapsali už 56. Nejvíce, a to 272 vozů, však bylo těch, za které se platí třítisícový poplatek,“ uvedl Miroslav Perháč, vedoucí oddělení evidence vozidel, který však dodal, že tyto čísla nelze srovnat s předchozími lety, protože evidence vozidel v tom čase nerozlišovala auta do emisních kategorií Euro 0 až 2.

O tom, že lidé o stará auta nemají zájem, však svědčí nejen nízký počet přepisů zapříčiněný ekologickou daní, ale také až desetinásobný nárůst řidičů, kteří se v prosinci loňského roku a lednu letošního, chtěli svého starého vozu zbavit.

I tak se ale stále nejdou řidiči, kteří na svá stará auta nedají dopustit. Jedním z nich je i třiasedmdesá­tiletý Vladimír Horák z Tršice. Ten si koupil poslední čtyřrychlostní model ŠKODA 120 před více jek dvaceti lety.

„Auto je jako nové. Nikdy nezmoklo. Jsem sváteční řidič, využíval jsem ho hlavně, když jsem potřeboval jet k lékaři. Za celou dobu jsem jen dvakrát měnil baterku a najezdil jen čtyřicet dva tisíc kilometrů,“ řekl Horák.

Ivo Opletal