Dispečink v Legionářské ulici mají čerstvě opravený.

Tři velké počítačové obrazovky má před sebou vedoucí směny.

„Směnový dispečer je ve spojení s řidiči a když nastane problém, rozhoduje o opatřeních,“ přiblížil Jiří Dostál, vedoucí dispečerů Dopravního podniku města Olomouce.

„Když někdo nahlásí třeba nález podezřelého kufříku ve frekventované Palackého ulici, jako tomu bylo v pondělí, nařídí dispečer odklon a přes vysílačku to sdělí řidičům,“ popsal Dostál.

Na každé směně je také mobilní dispečer, který vyráží přímo na místo.

„V tomto případě bylo potřeba řídit autobusový provoz v obou směrech v Legionářské ulici, protože jsou tu teď jistá omezení,“ řekl Dostál.

Mobilní dispečer řeší také dopravní nehody.

Na zastávkách okamžité info

Elektronické tabule s odjezdy hromadné dopravy na zastávkách mají dole informační řádek, který cestujícího zpravuje o všech změnách. Ten má na starosti komunikační dispečer.

„Slyší rozhovor mezi řidičem a směnovým dispečerem, takže okamžitě posílá na informační řádky aktuální informace o odklonech, zpoždění a podobně,“ vysvětlil Jiří Dostál.

„Na tabuli se vše objeví do několika vteřin. Pak hned informace aktualizujeme,“ dodal.

Zpoždění tramvají či autobusů v řádech pár minut, které se na tabulích také objevují, už dispečink na starosti nemá.

„To funguje automaticky. Systém má nahrané platné jízdní řády a každý autobus a tramvaj, když odjíždí ze zastávky, vyšle signál, že tu konkrétní zastávku opouští. Takže když řidič na jedné zastávce má zpoždění třeba tři minuty, ale dojede to a na další zastávce má už jen minutu, tak se to aktualizuje,“ popsal Dostál.

Větší klid na práci

Dispečink olomouckého dopravního podniku teď funguje v novém prostředí.

„Z přízemí jsme dispečink přesunuli do prvního poschodí. Máme nový nábytek, vzduchotechniku a klimatizaci. Dole často chodili cestující a bouchali tam dveře, tady mají dispečeři mnohem větší klid na práci,“ uzavřel jejich šéf Dostál.

Místo původního dispečinku je v přízemí nové zázemí pro řidiče.