Název projektu – Výzkum kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu – zní poněkud složitě, cíl je však jasný. Zabránit odlivu talentovaných lidí z Olomouce a vytvořit pro ně inspirativní prostředí nejen k podnikání.

Výzkum je rozdělen na tři fáze.

Ta aktuální zahrnuje i vyjádření místních obyvatel. Svými dotazy a názory mohou přispět do panelové diskuze, která se uskuteční v úterý 15. října od 16 hodin v Jazz Tibet Clubu.

„Z organizačních důvodů zájemce prosíme o nezávaznou registraci na webových stránkách projektu https://kkp.upol.cz,“ zdůraznili organizátoři.

V panelu zasednou zástupci segmentů kreativních průmyslů, olomouckých coworkingů, Hospodářské komory a CzechInvestu. V rámci programu vystoupí také Dušan Sviečka ze Zlínského kreativního klastru, lovec talentů Michal Bubeník či ředitel studia designcité+ Richard Vodička, chybět nebudou ani zastupitelé města včetně primátora Miroslava Žbánka nebo náměstka pro Smart City a technologie Matouše Pelikána.

Univerzita představila projekt letos v lednu. Nedávno zveřejnila první výsledky formou průběžné zprávy. Zástupci výzkumu shrnuli dosavadní poznatky, které získali během workshopů a setkání u kulatého stolu.

„V průběhu jara jich bylo celkem deset. Jednalo se o intenzivní diskuze se zástupci cílových skupin. Zapojilo se všech 13 odvětví – od OSVČ přes menší lokální firmy až po ředitele knihoven,“ sdělil hlavní řešitel Rostislav Nétek.

U každého odvětví zmiňují silné a slabé stránky, k tomu doplňují vlastní tipy ke zlepšení situace.

Projekt vyzdvihuje například zdejší roli tradic a folklóru, dopravní dostupnost, možnost pracovat odkudkoliv za minimální náklady (kavárny, coworkingová centra, kanceláře) či rozmanitost na poli scénických umění.

„Mezi slabé stránky jsme zařadili nepřítomnost praktické umělecké školy, což vyhání interpretační umělce do jiných měst. V Olomouci je i relativně drahé bydlení a okrajové části města zaostávají za dynamickým centrem,“ zmínil část záporů Nétek.

Autoři výzkumu postrádají veřejnou kritiku architektury a designu, lepší vzhled hlavního vlakového nádraží nebo spolupráci mezi představiteli města a kraje.

Výzkum kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu stojí 4,2 miliony korun. 80 procent hradí Technologická agentura České republiky, zbytek financuje Univerzita Palackého.

Celý proces by měl trvat do roku 2020. Výstupem bude kniha se specializovanými mapami i doporučeními, jak by se představitelé metropole mohli postarat o její zatraktivnění pro veřejnost.