Nový zákon vstoupil v platnost v lednu amajitelé podle něj za každé přihlášené a nepojištěné auto musí přispívat do garančního fondu od dvaceti až do tří set korun denně. Odhlašovací šílenství začalo na přelomu listopadu a prosince a nezastavila se ani v lednu.

Nové zákony se dotkly i autobazarů. Kvůli ekologické dani, kterou při přehlášení vozu musí zaplatit nový majitel, klesla cena starších aut. Úředníci z evidence vozidel mají plné ruce práce a mnohdy se setkávají i s motoristickými kuriozitami.

„Minulý týden přišel jeden muž odepsat motocykl, na kterém se jeho tatínek vyboural v roce 1968 za okupace. Od té doby motorka stála v garáži a nikdo si jí nevšímal,“ uvedl Miroslav Perháč, vedoucí odboru agendy a řidičů motorových vozidel olomouckého magistrátu.

Dodal, že zvláštním případem může být také dědictví, kdy původní majitel vozidlo během let rozprodal, ale zůstalo přitom registrované. „Tato situace je prakticky neřešitelná nebo se jí zabýváme dlouhá léta,“ uvedl Perháč.

Leden: 500 vyřazených aut

Raketový nárůst odhlašování vozidel začal v listopadu a nekončí.

„Koncem ledna jsme zrušili registraci až pěti set vozidel z Olomouce a blízkého okolí, kolem dvou stovek jich postoupilo ke správnímu řízení a na vyřízení teprve čekají. V současné době ani nestíháme stříhat značky,“ řekl Perháč.

Žádosti o odhlášení vozu by měli úředníci ze zákona vyhovět do třiceti dnů. Perháč však přiznává, že jsou nyní zavaleni prací, a tak je kladné vyřízení velmi často „na hraně“.

Miroslav Perháč z olomouckého magistrátu upřesnil, že majitelé většinou odhlašují auta deset až dvacet let stará. Do října loňského roku chtěli vymazat z evidence průměrně sto ojetých aut měsíčně.

„V listopadu jsme vyřadili 225 automobilů a v prosinci rekordních 924 vozů. K 25. lednu to prozatím je 521 aut,“ dodal Perháč.

Vrakování prý ubývá

Na nedostatek práce si nemohou stěžovat ani zaměstnanci olomouckých vrakovišť.

„Auta k likvidaci bereme stále a jako jedni z mála jsme je brali i na přelomu listopadu a prosince,“ uvedl Jiří Žoch, majitel vrakoviště v Horce nad Moravou.

Současně však dodal, že ve srovnání s uplynulými lety má vrakování spíše klesající tendenci. Likvidaci kompletních vozidel provádí vrakoviště zdarma.

„Auto musí mít minimálně karoserii a motor. Pokud tyto části chybí, doplácí majitel od dvou do patnácti set korun. Platí se ale i za odtah,“ dodal Žoch.

Bazar: prodej teď stagnuje

Počátkem nového roku ceny ojetých aut, také kvůli ekologické dani, znatelně klesly. Například Renault Twingo z roku 1998 se dá v Olomouci sehnat za 44 tisíc korun.

V prosinci by za něj zákazník zaplatil o dvacet tisíc víc. V novém roce však prodej stagnuje.

„Nejlevnější auta jsme prodali koncem minulého roku,“ uvedla Adéla Jidelská z bazaru Autohity v Olomouci-Hodolanech. „Lidé hodně nakupovali škodovky, zejména favority a felicie z let 1994, 1995 a 1996,“ dodala.

Michaela Michalcová