Na náměstí si vystavené vozy prohlížely stovky lidí a celou akci doprovázel ještě ekojarmark. „Na klasické i historické Ecce Homo jezdím pravidelně už kolik let. Jsou tu k vidění velmi zajímavé stroje. Navíc k historickým vozům mám hodně blízko, pracoval jsem totiž ve firmě, která se zabývala renovací veteránů,“ uvedl Jiří Tunkr, dvaašedesátiletý návštěvník z Olomouce.
„Některé zážitky jsou i humorné. Pamatuji, že na jeden ročník přijel chlap se starou sajdkárou, která byla celá od slepičinců a slámy. Říkal, že ji jednou za rok vytáhne ze stodoly a jede závodit,“ doplnil.
Zhruba třicítka letitých vozů vyjela na sobotní Rallye Ecce Homo, ve které dosažený čas nehraje hlavní roli. „Veterány projížděly asi devadesátikilometrový okruh za plného provozu. Po cestě na posádky čekalo osm stanovišť, kde musely splnit zadané úkoly, které kontroloři bodovali,“ vysvětlil ředitel závodu Stanislav Orság.
V kabrioletech mrzli
Některé zkoušky byly vědomostní, ale jiné vyžadovaly i notnou dávku šikovnosti. „Museli jsme třeba na čas přelžičkovat nádobu s vodou, nebo házet šipkami,“ popisoval s úsměvem Vít Nosálek z Hranic, který soutěžil v bílém Volkswagenu „brouk“ z roku 1962.
Dopolední chladné počasí moc nevyhovovalo posádkám kabrioletů a motocyklistům, kterých v sobotu soutěžilo celkem osm. „Ráno byla v populáru opravdu citelná zima, teď už je to naštěstí lepší. Jen se nám letos moc nedaří. Za těch deset ročníků, co sem jezdíme, už to bylo i lepší,“ zhodnotil Miroslav Krejsa z Jablonce nad Nisou.
Zatímco v sobotu jezdili závodníci v běžném provozu, při včerejším klání byla trať uzavřená. Hlavní cesta na Opavu – Jívavská ulice – je však kvůli opravám také neprůjezdná. Stavbaři ji však částečně uvolnili a umožnili řidičům průjezd okolo koupaliště.
„Provoz není tak velký jako ve všední den, takže strážníci žádné větší dopravní problémy řešit nemuseli. Pohyb řidičů jen usměrňovali,“ informoval v neděli odpoledne velitel šternberských strážníků Pavel Pospíšil.