Právě jeho nesouhlas s prodejem byl poslední překážkou stavby, která měla začít už před dvěma lety.

„Obchvat Zvole se může začít stavět, pozemky jsou vypořádány. Ještě musíme počkat na pravomocné stavební rozhodnutí,“ uvedla po jednání soudu Hana Urbánková z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zároveň zdůraznila, že zahájení výstavby záleží na tom, zda stát uvolní finance.

Karel Neubauer argumentoval u soudu mimo jiné tím, že mu ŘSD nabídlo cenu nikoliv jako za stavební parcelu, ale za zemědělskou půdu.

„To však nemá racionální podklad. Ve znaleckém posudku bylo jasně řečeno, že cena je stanovena za stavební pozemek,“ uvedl mluvčí vrchního soudu Petr Angyalossy.

Další námitku, že z Neubauerových pozemků zbudou nepoužitelné kousky, soud také zamítl.

„Vede se komplexní řízení o scelení pozemků, kdy pan Neubauer dostane stejně velkou náhradu ve stejné lokalitě,“ řekl při odůvodnění předseda senátu Vojtěch Brhel.

Majitel půdy ve Zvoli považuje vyvlastnění za protizákonné, jelikož nebyl prokázán veřejný zájem. To soud jednoznačně vyvrátil.

Žalobce se u soudu snažil také argumentovat tím, že navrhovaný západní obchvat je špatně řešený a vhodnější by pro stavbu silnice bylo východní okolí obce. Tím se však senát odmítl zabývat, protože to nebylo předmětem soudního stání.

„Tuto námitku měl žalobce vznést při schvalování územního plánu. V tomto případě nelze překopávat územní rozhodnutí,“ řekl Brhel.

„Východní variantu jsem při jednání o územním plánu navrhoval. Silnice by vedla podél železnice, a Zvole by se tak neocitla v kleštích. Bohužel se tím však nikdo nezabýval a srovnávací studie nevznikla,“ sdělil po jednání Neubauer.

Plánovaný obchvat Zvole

Zdržení stavbu prodraží

Nebýt dvou žalob, stavba obchvatu Zvole by začala už v létě 2008 a kolaudovat se mělo letos na podzim. Vlastníci pozemků dostali za své zahrady a pole šedesát korun za metr čtvereční.

S více než třemi sty majiteli pozemků se ŘSD dohodlo a vyplatilo je. Jen dva vlastníci prodej odmítli. Vedle Karla Neubauera to byli manželé Vaňourkovi – jejich žalobu proti vyvlastnění zamítl vrchní soud letos v březnu.

Zdržení stavbu výrazně prodraží. Rozpočet z roku 2007 počítal s 903 miliony, letos na jaře byla cena už na 1,2 miliardy. Vzhledem k úsporným opatřením ve státním rozpočtu je však velmi nejisté, kdy se obchvat Zvole opět dostane do plánu.

ŘSD je tak v paradoxní situaci: před dvěma lety mělo připravené peníze, ale nemělo pozemky. Teď má pozemky, ale ne finance.

15 000 aut denně

Dopravní zatížení Zvole, jíž vede hlavní dopravní tepna z Olomouce a Mohelnice směrem na Šumperk a Jeseník, je obrovské. Denně tudy projede kolem patnácti tisíc aut.

Plánovaný obchvat má podobu tři kilometry dlouhé čtyřproudové silnice. Ta má navázat ve směru od Zábřehu na obchvat Rájce, Zvoli má obejít po pravé straně a za Vlachovem vyústí v místě křížení současné silnice I/44 s odbočkou na Lukavici.

Pokud by se stavba začala připravovat teprve letos, protesty majitelů pozemků by ji už na tak dlouho nezastavily. Parlament totiž v listopadu 2009 přijal zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, který celý proces vyvlastnění zjednodušuje.

Stanislava Rybičková, Martin Šinkovský