V příštích letech to ale nebude.

Ve Šternberku nyní připravují územní plán a s ním opět i možnost obchvatu. Město by denně minulo přes deset tisíc aut.

Obchvat by městu ulevil, podle některých by však měl vést dále od něj.

„V současné podobě je to nesmysl. Přeložit silnici o pár metrů nic neřeší. Jsme pro variantu dále od nemocnice. Takto by to zasáhlo celou rekreační zónu. Olomoucká a Jívavská, kde se jezdí teď, jsou navíc v podstatě průmyslové zóny," komentoval záměr Milan Oulehla, jeden z vlastníků pozemků v navrhovaném dopravním koridoru.

Z Ředitelství silnic a dálnic České republiky ho kvůli případnému výkupu parcel zatím nikdo nekontaktoval. O prodeji ale Milan Oulehla stejně nepřemýšlí.

„Obchvat má být udělaný tak, aby lidem pomohl. A ne že místo pod nemocnicí to povede nad ní," vysvětlil svůj postoj.

Stejného názoru bylo přes pět set lidí podepsaných několik let dozadu pod nesouhlasnou peticí.

Realizace? V řádech desítek let

Podle tři roky starého sčítání dopravy provedeného Ředitelstvím silnic a dálnic projede Šternberkem deset až třináct tisíc aut za den.

„Provoz je hodně veliký. Řada občanů by obchvat uvítala, řada zase ne. Dělali jsme k tomu ankety i veřejná projednávání. Nicméně poslední zprávy, které k tomu od ŘSD máme, jsou, že akci v loňském roce posunuli na neurčito," řekla mluvčí města Irena Černocká.

Ředitelství silnic a dálnic letos na přípravu skoro pětikilometrové stavby se sedmi mosty žádné peníze nevyčlenilo. Pokud by se obchvat Šternberka za odhadovaných 1,3 miliardy korun bez daně dostal mezi priority ŘSD, je potřeba jednat s majiteli dotčených pozemků.

„Odprodej pozemků je možné zahájit až po dodání geometrických plánů zpracovaných v souladu s dokumentací pro stavební povolení. To dosud nebylo provedeno. Zatím jsme tedy s vlastníky pozemků o odprodeji nejednali," sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Starosta města Stanislav Orság nepředpokládá, že by se peníze v dohledné době našly, i když stavba má územní rozhodnutí.

„Čekáme, kdy ŘSD uvolní peníze na výstavbu. Myslím si, že to bude v řádech několika desítek let," uvedl starosta.

Pokračování ze západní strany

Nad šternberskou nemocnicí by také časem měla vyrůst téměř třicítka domů. S obchvatem si ale překážet nebudou.

„Nejbližší pozemek je vzdálený asi šedesát metrů, přičemž domy jsou až o několik stovek metrů dál. Cesta bude zářízlá v terénu a v části budou vyvýšené protihlukové bariéry. Na plánovanou výstavbu by to nemělo mít dopad," zmínil vedoucí šternberského stavebního odboru Robert Černocký.

Kromě obchvatu za nemocnicí je v plánu i jeho pokračování, které by obcházelo město ze západní strany. Napojovalo by se před vjezdem do Šternberka od Olomouce.

Jakožto silnice druhé třídy by tato část spadala pod kraj.

„V tomto případě se jedná o stavbu zařazenou pouze do výhledu. Máme k dispozici jenom studii z roku 2002, ale neexistují žádné návazné dokumenty, které by stavbu přibližovaly k realizaci," sdělil mluvčí krajského úřadu Ivan Rašťák.