Zastupitelstvo ve středu stvrdilo změnu územního plánu, jíž upravilo koridor přeložky silnice I/46, která by se mohla začít stavět v roce 2011.

Pokud ovšem nedojde na vyvlastňování pozemků. To by totiž motoristy vyhlíženou stavbu oddálilo.

Schválená varianta obchvatu zničí podle majitelů pozemků jednu z nejpěknějších klidových čtvrtí ve městě, kde jsou rekreační chaty a zahrádky.Chystaný východní obchvat, na který Šternberští čekají roky, se tam dotkne 170 parcel. S trasou nesouhlasí šedesát procent vlastníků.

„Odmítáme toto řešení, které nic neřeší. Podporujeme, aby trasa vedla dále od města. Teprve potom se vůbec dá mluvit o obchvatu. V případě realizace schválené trasy jde totiž o průtah městem,“ reagovali manželé Oulehlovi, kteří se středečního zasedání zastupitelstva zúčastnili.

Majitelé: Dopravu ve Šternberku lze řešit jinak

Rodina vlastní v koridoru pozemky o rozloze tři tisíce metrů čtverečních.

„Neprodáme je. Za žádnou cenu. Chápeme, že je potřeba dopravu ve Šternberku řešit, ale ne takto,“ tvrdili.

Manželé rovněž poukazují na to, že stát jim od počátku upíral uplatňování vlastnických práv k pozemkům.

„Celý život nám házel klacky pod nohy: nejprve jsme nemohli stavět kvůli ochraně zeleně, teď zase kvůli obchvatu. Nejde jen o nás, ale všechny, kteří tam mají pozemky,“ uvedli manželé s tím, že se již s ostatními vlastníky dohodli na společném právním postupu.

„Najmeme si jednoho právníka, aby hájil naše zájmy,“ doplnili.

ŘSD: zvolená varianta je nejvýhodnější

V minulém týdnu kritici trasy, kteří již před dvěma roky sepsali petici, zasypali stavební odbor radnice připomínkami k návrhu na vydání změny územního plánu.

„O trase ale bylo rozhodnuto již v roce 1996 a již je součástí nadřízené plánovací dokumentace kraje. Připomínky, které se týkaly přesunutí trasy, jejího jiného řešení, byly proto nerelevantní,“ uvedl vedoucí stavebního odboru Robert Černocký. Schválená změna se týkala koridoru samotného.

Podle kritiků ale existují přijatelnější návrhy, dál od nemocnice, „zahrádkářské kolonie“ a školy.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si již dříve nechalo zpracovat studii podchycující více variant. Těch byly dvě desítky a zvolená byla podle něj nejvhodnější.

Vyvlastnění stavbu protáhne

Od loňska umožňuje legislativa, aby pozemky ve veřejném zájmu investor vyvlastnil v případě, že se na podmínkách prodeje nedohodne. S vyvlastňováním již ŘSD začalo na jiných místech v zemi. Považuje to však za krajní řešení.

„Snažíme se s vlastníky dohodnout a pozemky od nich vykoupit. Vyvlastnění je poslední možností, navíc časově nejnáročnější,“ reagoval již dříve náměstek ředitele ŘSD v Brně Jiří Procházka.

„Pokud nebude šance se s majiteli dohodnout, vše se oddálí, možná o několik let,“ obával se Procházka.

O peníze jim nejde

Podle zákona by za pozemky mohli majitelé dostat sumu, která je v místě obvyklá. V případě „zahrádkářů“ se hovoří nejméně o šedesáti korunách za metr.

„To je směšné. Každopádně o penězích se bavit nechceme. O ty nám skutečně nejde,“ tvrdili Oulehlovi za zhruba dvě stovky těch, kteří podepsali petici.

Podle mluvčí šternberské radnice Ireny Černocké má město připraveny návrhy řešení pro případ, že by jednání mezi majiteli pozemků a ŘSD nikam nevedla.

„Cílem je, aby se vše zbytečně neoddalovalo. Pokud by se ŘSD nedařilo dohodnout s majiteli pozemků a hrozilo by vyvlastňování, je město připraveno nabídnout náhradní pozemek. Situace na trase Šternberk – Olomouc je už neúnosná a doprava se musí řešit,“ uzavřela.