Na zprovoznění obchvatu přitom čekali hlavně obyvatelé olomouckých ulic Foerstrovy, Velkomoravské nebo Rolsberské, jimž by odvedení nákladní dopravy ulevilo od nadměrného hluku. Podle statistik jim pod okny projelo na 30 tisíc aut denně.

Olomoucký magistrát vypracoval na začátku letošního roku studii o intenzitě dopravy v těchto místech, která potvrzuje, že provoz celkově poklesl. Obyvatelé ulic takzvaného vnitřního okruhu to ale příliš nepocítili. Nejen přes den, ale také během večerních a nočních hodin, tu kamiony projíždějí stále v hojném počtu.

„Hluk a otřesy nám pořád pronikají i přes plastová okna, hlavně večer je poznat kdy vám pod okny projede kamion. Například zvuku z televize je rozumět jen pokud jsou okna zavřená, v létě je pak problém s větráním,“ stěžovala si Eva Krhutová, která bydlí v panelovém domě přímo u Velkomoravské ulice.

Právě v tomto místě Deník spočítal, že v pondělí mezi desátou a jedenáctou hodinou večer tudy projelo přes šedesát kamionů.

Důvodů, proč řidiči nákladních automobilů stále využívají vnitřního okruhu města, může být několik. Častou příčinou průjezdu centrem města bývá snaha o vyhnutí se mýtným branám.

„Například v Olomouci se takto lze vyhnout dvěma, nicméně se tím ušetří jen něco okolo dvaceti korun. Takže se to vyplatí jen při dálkových jízdách, kdy se jednotlivé částky sčítají. Dalším důvodem by mohla být rychlost, v noci je to totiž směrem na Hradec Králové pohodlnější přes město. Semafory jsou vypnuté a provoz je minimální,“ vysvětlil technik v autodopravě Martin Klimek.

Profesionální řidič kamionu Luděk Výteček pak nabízí ještě další možnost: „Přes den je podle mě pohodlnější obchvat, ale spousta řidičů si na novou trasu ještě nezvykla. V noci pak průjezd centrem navíc pomáhá zlepšit pozornost při dlouhé cestě.“

Ve Velkomoravské ulici bydlí téměř čtvrtstoletí i Vlasta Vitásková, která od obchvatu očekávala úlevu. „Je to pořád mizerné. Okna z ložnice sice nemáme směrem k silnici, ale i tak nás ten hluk budí, celý dům se při průjezdu kamionu otřásá. Nemáme plastová okna a je to stále děs,“ kroutí hlavou žena, která už nevěří, že se podaří kamiony z města vytlačit.

Protihluková opatření ve jmenovaných ulicích jsou v pravomoci Ředitelství silnic a dálnic a krajského úřadu. Magistrát může vytvořit tlak na tyto organizace a navrhnout jim řešení. „Některými z eventuálních řešení na snížení počtu kamionové dopravy v těchto místech je omezení rychlosti, zákaz jízdy v levém jízdním pruhu pro kamiony, jejich vážení nebo úplné omezení vstupu nad určitou váhu,“ řekl mluvčí olomouckého magistrátu Ivan Rašťák.

Magistrát města začátkem ledna vypracoval studii, podle které poklesla intenzita osobní i nákladní dopravy. Nový obchvat využívají hlavně řidiči ve směru na Mohelnici.

Redaktoři Deníku včera mohli jednoduše usvědčit několik řidičů z toho, že si zjednodušují dopravu průjezdem přes město, viz fotogalerie.

Jiří Mareček, Matej Slávik

Kraj připravuje opatření, ale peněz je na ně málo


Výsledky nové studie potvrdily, že silniční doprava je velmi vážným zdrojem hluku. „A to nejen doprava uvnitř městských center, ale taky tranzitní, především kamionová. Nárůst dopravy je totiž s postupem let enormní,“ uvedl Ladislav Růžička z olomouckého krajského úřadu, který se silniční dopravou zabývá.

Ten ujistil obyvatele, že krajský úřad již má v rukou strategickou mapu ministerstva, ale i vlastní studie, které nechal odbornou firmou vypracovat pro pozemní komunikace v majetku kraje, po nichž ročně projede více než šest milionů aut.

„Tyto oblasti známe a na ty budeme zpracovávat akční plány. Lidé, kteří bydlí u těch nejvíce zatížených míst, mohou od kraje očekávat řešení protihlukových opatření,“ ubezpečil.

Už v letošním roce má kraj podle Růžičky vyčleněné finance na protihluková opatření a ve spolupráci s krajskou hygienickou stanicí bude řešit ta nejhorší místa. Kde se lidé dočkají úprav a jakých? „To zatím nelze konkrétně sdělit, protože to řešíme. Musíme stanovit priority, protože peníze nebudou na všechna místa,“ reagoval Růžička.

Kraj měl na zhruba desítku hlukem z dopravy nejvíce zasažených míst v regionu od krajské hygienické stanice výjimky a další bude řešit s hygieniky v nejbližších měsících.

„Byly vytipovány nejvíce zatížené komunikace v největších městech v kraji a byla provedena opatření zhruba za deset milionů korun,“ uvedl Ladislav Růžička. Například v Olomouci zaplatil úřad výměnu oken v Komenského ulici. (Daniela Tauberová)