Nyní však tento plán dostal definitivně i formální tečku znamenající jeho konec.

Ministerstvo životního prostředí ukončilo posuzování vlivů kdysi zamýšlené stavby na okolí náležící k Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví.

„Výstavbu obchvatu obce bychom určitě uvítali. Momentálně je to časově vzdálené tak, že to nás, co jsme nyní ve vedení obce, ani nemusí zajímat,“ krčí rameny starosta Červenky Vladimír Navrátil.

"Olomoucké" letadlo TU 104 v Air Parku ve Zruči u Plzně
Pamatujete na letadlo? Je z něj fešák! Proměna olomouckého túčka

Nová cyklostezka Hrázka mezi Litovlí a Červenkou
Nová cyklostezka mezi Litovlí a Červenkou otevřela

Hotovo mělo být před 10 lety

To, že se kolem kdysi plánovaného obchvatu nic neděje, netěší ani další obyvatele obce.

"Je to špatně. Kdybych bydlel ve Vítězné ulici, kudy vede hlavní tah, tak bych se s tím určitě snažil něco dělat. Těch aut tudy jezdí opravdu hodně, jsou tam úzké chodníky, stěny domů věčně zastříkané od bláta," říká Pavel Nečesaný, který pro zájemce z Červenky organizuje turistické akce a výlety do přírody.

"Vím, že právě s ochranou přírody byly nějaké problémy, když se stavba obchvatu zhruba před deseti lety plánovala, ale to by se dalo určitě nějak vyřešit," je přesvědčen Nečesaný.

Výstavba přeložky silnice druhé třídy vedoucí obcí měla původně podle záměrů kraje začít v roce 2006 a dokončena být o dva roky později.

Proti plánu úředníků posunout komunikaci jen o zhruba sto metrů západně tak, aby protínala ulici Třebízského směrem na Královou a poté pokračovala dál na Střelice, se ale postavilo několik subjektů včetně tehdejšího vedení Červenky.

Preferován byl velkorysejší východní obchvat obce ve směru na Pňovice. Odpůrci argumentovali mimo jiné tím, že západní varianta znovu odřízne od jádra Červenky několik domů i s obyvateli.

Zabíjačka v Hněvotíně. Ilustrační foto
V Hněvotíně teklo pivo potokem a na stromě rostly jitrnice

Nejdřív vyřešit Litovel

Ministerstvo pak na základě těchto námitek nařídilo kraji záměr doplnit a přidat i závěry k východní variantě.

„V současné době se v přípravě projektu nepokračuje,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství olomouckého krajského úřadu Ladislav Růžička.

„Není to sice úplně odpískáno, nejdřív se ale musí vyřešit obchvat Litovle, kde je situace z pohledu ochrany životního prostředí ještě komplikovanější. Až podle výsledku může přijít na řadu Červenka,“ vysvětluje Růžička.

Starosta Navrátil je ve věci možné stavby obchvatu obce daleko skeptičtější.

„Západní řešení je v rezervě krajských projektů a východní dnes zkrátka neexistuje. Pokud se v tomto nic nezmění, tak je vše dané,“ uzavřel první muž Červenky, vesnice s nepříjemně hustou dopravou.

Obchvat Šternberka
Obchvatu Šternberka hrozí další zpoždění