„Čas mám až dnes a doufám, že za jeden den vše pokoupím. Potřebuji hlavně do hračkářství. Nemám ty tlačenice a shon před Vánocemi ráda. Dávám přednost pohodě a raději než do obchodu si během adventu zajdu na koncert,“ popisovala Yvona Krejčířová z Lutína.

Do Olympie se vydala s dcerou. „Je dobrá řidička, a zaparkovat, to byl opravdu kumšt,“ usmála se.

Nad tržbami však obchodníci zatím většinou nejásali.

„Za pět let, co jsem tady, je to nejhorší předvánoční období. Zákazníci hodně přemýšlejí, než něco koupí. Jdou se podívat ke konkurenci, jakou má cenu, a nákup hodně zvažují. I když jsme už nasadili až čtyřicetiprocentní slevy, lidé se nechytají. Zkoušíme i dárkové poukazy. Až dnes, kdy je po výplatách, je to s tržbami lepší,“ uvedla vedoucí parfumerie Monika Dvořáčková.

Parkoviště před olomouckým Globusem v sobotu 13. prosince
Parkoviště před olomouckým Globusem v sobotu 13. prosince

Slevy už před Vánocemi

I řetězce už nasadily výrazné slevy. Například Globus zahájil výprodej vybraného zboží už v pátek, tedy 11. prosince.

„Náš loňský nápad s výprodejem již před svátky se setkal s velice příznivou odezvou na straně zákazníků. Výrazné snížení cen textilu, konfekce a obuvi je motivovalo k nákupům tohoto sortimentu, které řada lidí dříve odkládala až na výprodeje po Novém roce,“ vysvětlil krok Boris Malý, ředitel marketingu společnosti Globus.

Jedním z důvodů, proč už před Vánocemi, je právě ekonomická situace.

„Ta by mohla některé zákazníky v předvánočních nákupech omezovat,“ sdělil s tím, že do výprodeje nasadili na patnáct tisíc položek.

Slevu začaly nabízet i další prodejny v obchodním centru Olomouc City, například Jeans shop až sedmdesát procent.

„Chci dceři pohorky a klukovi značkovou bundu. Sleva mě mile překvapila, protože jsem zvažovala, že to nechám až po Novém roce na výprodeje a pod stromeček vymyslím nějakou drobnost,“ uvedla Jiřina Nováková z Olomouce.

Slevy nabízí i Tesco.

„Zákazníci jsou letos při výběru vánočních dárků opatrnější, proto jsme výrazně rozšířili sortiment o zboží s nízkou cenou a slevy až ve výši 70 procent nabízíme v průběhu celého vánočního prodeje, tedy od poloviny října,“ uvedla mluvčí řetězce Eva Karasová.

„Speciální akční nabídky jsme načasovali podle toho, kdy zákazníci daný druh zboží nakupují, respektive potřebují. Například pokud pečou koncem listopadu, tak jsme připravili akční nabídku na zboží na pečení právě v tomto období. Stejně tak je to i se spotřebním zbožím,“ uvedla Karasová.

O 30 procent víc nakupujících

Počet zákazníků, kteří do nákupních center zavítali o dosavadních adventních víkendech, je podle mluvčích řetězců jednoznačně výrazně vyšší oproti běžnému víkendu. Tak o třicet procent.

„Jenže ne všichni nakupují. Koukají a zvažují. Zatím je to podstatně horší než v loňském předvánočním čase,“ uzavřela prodavačka ze stánku s koženou galanterií v Olympii.

Daniela Tauberová, Petra Opletalová