Otevření Bankrotu, hlavně původní podoba výlohy, vloni rozvířilo diskuse, zda takový obchod na atraktivní adresu patří a zda vůbec existují nástroje, jak tomu zabránit. Někteří Olomoučané „lidové“ prodejny odmítají, ale starší a sociálně slabší v nich zase rádi „výhodně“ nakupují.

„Bankrot skončil. Už tam nebude. Pokud víme, měla by tam vzniknout prodejna značkové módy, údajně francouzská,“ uvedla Vlasta Kauerová, vedoucí oddělení památkové péče na olomouckém magistrátu. „Podrobnosti ale nesdělím - jde o soukromé vlastnictví,“ poznamenala.

Majitele části historického domu na centrálním náměstí, společnost Magnum Int, se však včera Deníku nepodařilo zastihnout, aby se mohl vyjádřit k dalšímu využití lukrativních prostor v blízkosti turisty vyhledávané památky Unesco.

Před rokem otevřený obchod s laciným zbožím, kam záhy začaly proudit stovky zákazníků, vyvolal ve městě diskuse. Zatímco kritici poukazovali na to, že snižuje atraktivnost místa v samotném jádru města - naproti radnice a Sloupu Nejsvětější Trojice - jiní nadšeně nakupovali.

„Vadí mi takový sortiment a ošklivé výlohy na místě hned u památky Unesco,“ komentovala Olomoučanka, čtyřicetiletá Markéta, která žije v centru města. „Ale je to soukromý majetek a zřejmě není možnost, jak něco takového ovlivnit,“ uvedla.

Naopak šestašedesátiletá důchodkyně jezdila nakupovat do Bankrotu, ale i do jiných „lidových“ prodejen ve středu města až z Nové Ulice.

„Vnučce jsem tam pořídila několik panenek. Proč kupovat drahé hračky za tři stovky, když je stejně za pár měsíců zničí? Sobě jsem koupila doplňky do domácnosti a ponožky. Lidé tam asi rádi chodili, protože když jsem šla kolem, zákazníci tam byli. Zpočátku měli narváno,“ reagovala důchodkyně.

Obchod s levným zbožím na náměstí, který nahradil prodejnu značkové obuvi, po otevření nakonec stáhl na doporučení památkářů křiklavé nápisy „Zbláznili jsme se!“ Těm se nelíbil ani sortiment, který si rozměrnými výlohami mohli lidé prohlížet až do útrob prodejny.

„Neovlivníme to. Je to v soukromém vlastnictví. Památkový zákon to neumožňuje. My můžeme maximálně korigovat podobu reklamního štítu, polepy výloh a podobně,“ sdělila Vlasta Kauerová. Nový památkový zákon se připravuje.

„Některé věci, na které doposud nebyly nástroje, by se snad mohly dořešit. Měly by se zjednodušit paragrafy, aby byl jednoznačný výklad, a navýšit pokuty,“ poznamenala.

Názor Michala Folty

Ostuda přetrvává


Odpůrci nevkusných krámů s laciným zbožím pochybného původu slaví dílčí úspěch – z centra Olomouce se stěhuje obchod, který by podobným podnikům mohl sloužit jako vlajková loď.

Vítězství je to ovšem značně relativní. Za prvé prodejnu Bankrot z Horního náměstí nevyhnaly kritiky veřejnosti, za druhé pak je historické jádro města i nadále plné velmi podobných krámků, heren a dalších ostud.

Trapné prodejny, kde je „vše za třicet“, z renesančních a barokních paláců jen tak nezmizí. Jak říká sám primátor, rozhodnutí, zda do historického domu umístit čínské tenisky či luxusní obchod „na úrovni“, je jen na majiteli nemovitosti.

Zákazníků mají laciné krámy stále dost. Ruka trhu asi problém nevyřeší, zákon neexistuje, kultivované chování vlastníků nemovitostí bolestně chybí. Co tedy s tím…?

Přečtěte si také:

Primátor: Město nemůže vlastnit všechny domy