Podmínkou musí podle společnosti RegioJet být soutěž na nového dopravce od konce roku 2017.

Firma Radima Jančury nesouhlasí s tím, že zakázku by měly přímo dostat České dráhy.

Minulý týden se kvůli tomu sešel ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO), ministr financí Andrej Babiš (ANO) a zástupci RegioJetu a Českých drah.

Výsledkem jednání má být smlouva o provozování vlaků na trase R13, kterou ministerstvo dopravy uzavře s Českými drahami.

Za 1,1 miliardy korun z evropských fondů bude mít státní dopravce možnost nakoupit nové vlaky.

„Tato smlouva bude uzavřena za podmínky, že od prosince 2017 začne rychlíkové spoje na trase provozovat vysoutěžený dopravce, který vzejde z otevřeného férového výběrového řízení v případě, že nabídne nižší cenu, než je ta, která bude uvedena ve smlouvě s Českými drahami," sdělil mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Jančura: Bez výběru? Neomluvitelné

Provozovatel žlutých vlaků se tak ohradil proti záměru ministerstva uzavřít smlouvu formou takzvaného přímého zadání na deset let s Českými drahami.

Dohodu vzešlou ze schůzky uvítal.

„Přidělení veřejné zakázky ve výši více než jedné miliardy korun bez výběrového řízení by bylo neobhajitelné," řekl šéf firmy RegioJet Radim Jančura.

Podle resortu dopravy jde nicméně zatím o možnosti, kterými se teď bude zabývat.

„Ministr dopravy Dan Ťok slíbil, že ministerstvo tuto variantu prověří. Nejde ale zatím o uzavřenou věc. Musíme ověřit, zda takový postup umožňují dotační pravidla programu na pořízení nových vozidel," upozornil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

„Záleží také na postoji dalších smluvních stran, kterými jsou v tomto případě České dráhy, ale i Jihomoravský kraj, který by vlaky využíval na svoje posilové spoje," doplnil mluvčí.