VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový šéf olomouckého ŘSD: Východní tangenta? Ideálně 2017

Olomouc - Martin Smolka je od poloviny března novým šéfem Ředitelství silnic a dálnic Správy Olomouc. Je jedním ze šestice nových ředitelů, které vyměnil ministr dopravy Vít Bárta v rámci šesti krajských vedení.

5.4.2011 4
SDÍLEJ:

Martin Smolka, šéf olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Foto: DENÍK/Veronika Kolesárová

Podle vlastních slov není Smolka ani úředníkem ani politikem, ale manažerem s patnáctiletou praxí.

Specializuje se na finance a kontrolní činnost ale také na zákon o veřejných zakázkách.

Ředitelství silnic a dálnic je státní příspěvková organizace zřízená Ministerstvem dopravy ČR. Základním předmětem činnosti organizace ŘSD je hospodaření s dálnicemi a silnicemi I. třídy, zabezpečení jejich výstavby, modernizace, oprav a údržby.

Proč vybral ministr dopravy Vít Bárta do funkce zrovna vás a proč vůbec došlo na Správě Olomouc k výměně ředitele?
Do pozice ředitele Správy Olomouc jsem byl vybrán v rámci výběrového řízení a doporučila mne výběrová komise složená ze zástupců ŘSD a Ministerstva dopravy. Výběrového řízení se účastnil i můj předchůdce, ten však svou pozici neobhájil. Při jmenovaní nových krajských ředitelů pan ministr Bárta zdůraznil, že nehledá specialisty na liniové stavby, ale hledá důvěryhodné lidi, kteří nemají vazby na stavební firmy v kraji.

Jaké jsou Vaše nejbližší cíle?
Z krátkodobých úkolů to je součinnost na hloubkovém auditu, který proběhne na všech krajských správách a závodech. Dále chci prověřit všechny platné smlouvy a provést personální audit. Zaměřím se také na to, jak jsou administrovány a zadávány veřejné zakázky. Mým velmi důležitým cílem je zlepšení komunikace s místními samosprávami. A zcela konkrétní cíl, odstranit škody po zimě na silnicích I. třídy.

Veřejnost nerozlišuje, komu která silnice patří a kdo by ji měl spravovat. Dálnice a silnice 1. třídy má však na starosti ŘSD…
Ano to máte pravdu, veřejnost to nerozlišuje. Lidé cestují a je jim jedno, jestli je to po silnici první, druhé nebo třetí třídy či dálnici. Veřejnost oprávněně požaduje kvalitní silnice. V mé kompetenci nejsou opravy a výstavba silnic 2. a 3. tříd. Ty jsou v majetku kraje. Pod naši správu patří 590 kilometrů silnic první třídy a 350 mostů.

Jakým způsobem tedy bude vypadat vaše práce v úřadu?
Mojí základní úlohou je zvýšení efektivity oprav a výstavby silnic 1. tříd. Cestu k tomu vidím v úsporách nákladů a ve spolupráci s kvalitními dodavateli, kteří nemuseli dřív dostat šanci. A to zejména u zakázek malého rozsahu. V rámci výběrových řízení chci oslovovat více dodavatelů. Mojí základní podmínkou je, že chci spolupracovat pouze s kvalitními firmami.

Jak to vypadá s kvalitou práce odvedenou v posledních letech při výstavbě nových silnic v rámci kraje? Zaznamenali jste nějaké reklamace?
U staveb, které realizuje Správa Olomouc, upřednostňujeme vlastní technický dozor. Pokud se bavíme o reklamacích, tak se nám tento přístup osvědčuje, protože jsme žádné významné reklamace nemuseli řešit. Máme zkušené zaměstnance s dlouholetou praxí. Již při prvním setkání jsem jim slíbil podporu, ale také jsem zdůraznil, že při kontrolách musí být důslední a nesmlouvaví. Nemohou přebírat nekvalitní práci a to nejen u staveb nových silnic, ale i u oprav.

V kraji u větších staveb nejsou tedy žádné reklamace?
V uplynulých letech se v kraji dokončily dvě významné stavby v hodnotě dvou miliard korun. Obchvat R48 obce Bělotín a rekonstrukce silnice I/44 od Červenohorského sedla na severní stranu směrem k Jeseníku. Technicky se jedná o zdařilá díla. Rekonstrukce silnice Červenohorské sedlo sever byla dokonce oceněna Ministerstvem životního prostředí a Svazem podnikatelů ve stavebnictví jako stavba s významným ekologickým přínosem. U těchto staveb nebyla uplatněna žádná reklamace a myslím, že to souvisí právě kvalitním stavebním dozorem.

Které stavby se podařilo v minulosti vybudovat a pokládáte je za přínosné?
Určitě ony dvě již zmíněné. Dále bych zmínil obchvaty obcí Rájec a Horní Moštěnice. Stavby vedly ke zlepšení dopravní situace a životního prostředí místních obyvatel. Ihned po svém jmenování jsem také začal s návštěvami měst a obcí, které jsou na tazích, které patří pod správu Olomouc. Záměrně jsem byl například v Bělotíně, kde jsme dokončili moderní obchvat. Ukazuje se, že ani obchvat obce nemusí stačit…

Jak to myslíte?
Obchvat odklonil jen část nákladní dopravy. Část nákladních automobilů dál projíždí obcí a znepříjemňuje život místním obyvatelům. Z Bělotína si navíc řidiči nákladních vozidel zkracují trasu přes obce Kunčice a Špičky směrem na Valašské Meziříčí. Nedávno opravená komunikace za 50 milionů je zcela zničená.

Superstrategie je materiál k diskusi

Kamionová doprava ovšem trápí řadu dalších obcí. Co se s tím dá dělat?
Vítám záměr ministerstva dopravy, který mluví o zpoplatnění silnic 1. tříd. Zejména pro jeho regulační funkci. Pozorujeme, že u rychlostních komunikací v kraji řidiči nákladních automobilů hledají, jak se vyhnout placení mýta a přesouvají se na silnice nižších tříd.

Vraťme se zpět k výstavbě nových silnic. Které v kraji chybí?
Ředitelství silnic a dálnic nerozhoduje, které stavby se mají nebo nemají stavět. O tom rozhoduje Ministerstvo dopravy. Mohu Vás odkázat na takzvanou superstrategii, kde jsou uvedeny všechny stavby, které v kraji chybí snad až na spojení Olomouc Šternberk. Nicméně aktuální podoba superstrategie je materiál otevřený, určený k odborné diskuzi a dopracování.

Pokud schválí tangentu, začnou 2015

Řadu Olomoučanů zajímá, jak to vypadá s východní tangentou, která je také součástí superstrategie?
Tangenta je v superstrategii uvedená jako stavba potřebná, ale prozatím u ní není vyřešený způsob financování.
Superstrategie je postavena na finančním modelu, s nímž jsem měl možnost se podrobně seznámit. Model zahrnuje výdaje na výstavu silnic a dálnic a na druhé straně veškeré příjmy ze všech dostupných zdrojů. Superstrategie odhaluje holou pravdu, bez dalšího zadlužování státu není výstavba některých silnic a dálnic, i když potřebných, do roku 2025 možná. Z manažerské praxe vím, že firma, která nemá strategii, nemá budoucnost. Tam kde chybí strategie, nastupuje improvizace, neefektivita a plýtvání. Superstrategie je kritizována zástupci kraje, ale i kraj může více investovat do dopravy prostřednictvím evropských regionálních programů a méně přispívat například na modernizace hotelů.

Naznačte alespoň v jaké fázi je příprava stavby východní tangenty?
Celkové náklady na stavbu východní tangenty jsou 4,4 miliardy korun, trasa je připravená v souladu s územním plánem a je zpracovaný investiční záměr. Pokud bude stavba schválená v letošním roce, tak ji při dodržení všech zákonných lhůt zahájíme nejdříve v roce 2015 a hotová bude v roce 2017. To by bylo pouze v ideálním případě, kdyby výkup pozemků proběhl bez problémů.

Autor: Veronika Kolesárová

5.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Galvas

Vánoce za mořem. Jakub Galvas odlétá s dvacítkou na mistrovství světa

Natáčení první části detektivního seriálu Případ pro Jáchyma Semiše: Dóm přízraku. Hrají Martin Donutil, Radim Špaček, Jaroslav Krejčí...
18

Pod Kosířem se natáčí nová detektivka s Martinem Donutilem

Nepropásněte! Prvňáčci z Haňovic, Luké a Senice na Hané

Na stránkách tištěných novin postupně představíme všechny děti z našeho regionu, které letos nastoupily poprvé do školy.

Olomouc bude na náměstí hromadně koledovat i s finalistou SuperStar

Koledy jsou neodmyslitelnou součástí Vánoc a bez nich by to jednoduše nebylo ono. Ve středu 13. prosince se ty nejznámější ponesou celým Českem. Tehdy totiž vypukne další ročník projektu Deníku Česko zpívá koledy.

Vlaky mezi Moravou a Prahou praskají ve švech, místenky jsou vzácnost

Vlaky z východu republiky do hlavního města jsou před Vánocemi ve špičce vyprodané i několik dní dopředu.

Sigma stáhla žalobu proti FAČR

Jak Deník avizoval již před dvěma týdny v rozhovoru s prostějovským Františkem Jurou, tak se stalo.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT