Přeměna mostu je součástí další etapy protipovodňových opatření.

Na novém designu důležité kontrukce mezi centrem a hlavním nádražím se nakonec shodlo vedení města i Povodí Moravy.

Stavba za zhruba miliardu korun by tak mohla začít v příštím roce.

Jak bude most na Masarykově třídě vlastně vypadat, řešila radnice se státním podnikem Povodí Moravy (PMO) a architekty v uplynulých týdnech.

Samospráva oslovila uznávaného architekta Antonína Nováka, aby přepracoval původní návrh mostu na Masarykově třídě.

„Přepracování vzniklo poté, co jsme byli seznámeni s řešením, které připravilo Povodí Moravy. Laické i odborné veřejnosti se nelíbilo. Přišlo nám příliš technické a pro městský prostor nevyhovující," sdělil Jan Holpuch, náměstek olomouckého primátora (ODS).

Architekt z brněnského studia DRNH představil nový vzhled, který vychází z původní podoby mostu z konce 19. století. S návrhem je vedení města spokojené.

Most na dnešní Masarykově třídě v dobách německého protektorátu. Foto Josefa MikulkyPůvodní návrh nového mostu na Masarykově třídě

Vlevo: Most na dnešní Masarykově třídě v dobách německého protektorátu. Foto Josefa Mikulky
Vpravo: Původní návrh nového mostu na Masarykově třídě 

Stavební povolení bude na podzim 

Magistrát nyní připravuje dokumenty potřebné pro vyřízení stavebního povolení.

„Očekáváme, že by mohlo být vydané v říjnu či v listopadu," sdělil Jan Holpuch.

Za zpracování podkladů zaplatí město necelé dva miliony korun. Podle náměstka se jedná o příspěvek města do investice protipovodňových opatření, které bude zajišťovat státní podnik.

Proti původně navrhovanému vzhledu, která měl uprostřed vozovky mezi tramvajovými pásy železobetonovou masu připomínající dálniční svodidla, vystoupili před časem také členové Klubu architektů Olomoucka (KAOL).

Nový návrh oceňují, i když i v něm upozorňují na dva nedostatky.

„Za prvé na neprůchodnost mostu napříč přes středový nosný oblouk, za druhé na neekonomické, nepraktické a neestetické zdvojení tohoto oblouku," sdělil architekt z KAOL David Helcl (člen komunálního politického hnutí ProOlomouc).

Nová podoba mostu na Masarykově třídě v Olomouci

Vizualizace nové podoby mostu od architekta Antonína Nováka. Zdroj: MmOl

Soutěž návrhů se už nestihne

Architekti projektu dříve vyčítali, že se neuskutečnila architektonická soutěž.

„Tu již nebude z časových důvodů možné uspořádat. Věříme ovšem, že renomé kolegů z DRNH je dostatečnou zárukou kvality," dodal David Helcl.

Ministr zemědělství Marian Jurečka při nedávné návštěvě Olomouce potvrdil, že nynější postup by neměl investici za necelou miliardu ohrozit.

„Původní návrh nebyl šťastný. Dohodli jsme se, že se vše přepracuje. Tímto nabereme zpoždění minimálně pět až šest měsíců, než budeme moci celou etapu zahájit. Když však vše dobře půjde, předpokládáme, že by se mělo začít se stavbou protipovodňovými opatřeními v Olomouci v průběhu příštího roku," sdělil Marian Jurečka, jehož rezort poskytuje většinu finančních prostředků na budování ochrany obyvatel před velkou vodou.

Most u Bristolu spravuje kraj

Státní podnik proti návrhu nic nemá.

„Jde zejména o to, aby stavba splňovala protipovodňovou ochranu a také architektonicky zapadla, což se nyní povedlo," poznamenal Jan Hodovský, generální ředitel PMO.

Pracovníci povodí budou před koncem tohoto týdne opět jednat s vedením města.

Bavit se budou také o objemu peněz, které bude muset za rekonstrukci mostu na Masarykově třídě vydat městská kasa.

„Čeká nás koloběh jednání, protože nyní máme pouze hrubé představy," sdělil náměstek primátora Ivo Vlach (TOP 09).

Stejně tak bude státní podnik jednat i s Olomouckým krajem. Přebudovat se má v rámci plánované etapy totiž také most u Bristolu, který je ve správě hejtmanství.

Hotovo má být za tři roky

Zahájení stavby, jejíž součástí je kromě přestavby dvou mostů také rozšíření koryta v délce třech kilometrů a vybudování takzvaných náplavek, vidí optimisticky i Jan Hodovský.

„Případný jiný posun může nastat pouze v souvislosti s možnými průtahy při výběrovém řízení na zhotovitele," sdělil Jan Hodovský. Přidal, že práce by měly trvat tři roky.

Poté má následovat poslední část budování opatření, která ochrání Olomouc před dvousetletou vodou.

„Jedná se o ohrázování Moravy od mostu Komenského až na severní okraj města Olomouce včetně ohrázování v místní části Hejčín a navýšení odsazených hrází v Černovíře," dodala Gabriela Tomíčková, mluvčí PMO.