Trup letadla Tu-104 vyrazil na dlouhou cestu do Zruče na západě Čech v noci na úterý.

VIDEO, FOTO: Olomoucké letadlo v noci odstěhovali, podívejte se

Přeprava tohoto statunového kolosu je náročná a  musela být rozfázovaná do několika úseků.

"Každý z nich trvá čtyři hodiny. Potom je vždy naplánovaná povinná pauza," uvedl spolumajitel Airparku ve Zruči u Plzně Miloš Tarantík.

Z Olomouce tak obří náklad vyrazil po půlnoci, v úterý kolem třetí odpoledne byl teprve u Jihlavy. „Předpokládaný příjezd do Plzně zatím neznám, ale i zde musíme ve spolupráci s policií provést bezpečnostní opatření.Určitě bude potřeba, aby se na některých místech zvedaly troleje a letadlo tak mohlo projet," hlásil z Vysočiny Miloš Tarantík.

To, že byl olomoucký tupolev ve špatném stavu, není žádným tajemství. V leteckém muzeu ve Zruči u Plzně mají na jaře příštího roku v plánu rozsáhlou rekonstrukci.

„Chceme ho celé přetřít do jeho původních barev, aby vypadalo z venku hezky. Samozřejmě plánujeme i rekonstrukci vnitřku letadla, ale všechno má svůj čas," uvedl Miloš Tarantík.

Spodní část letounuTu-144 byla původně stříbrná, horní část a křídla bílá a čumák letadla červený.

Exkluzivní kousek

V plzeňském muzeu bude tupolev největším exponátem.

„Je to exkluzivní kousek. Je o tři metry delší než naše největší letadlo. Sami nechápeme, proč se Olomouc vzdala takového unikátu a nepřesunula jej na své letiště," řekl Miloš Tarantík.

Podle něj je olomoucký tupolev velká rarita, v celé republice jsou jenm tři exempláře Tu-104.

Tupolev byl prvním dopravní proudový nadzvukový letoun, který se v 70. letech 20. století vyráběl v Rusku.

Na našem území jich bylo pouze šest, z nichž se do současnosti dochovala v Česku tři  letadla.

Historie olomouckého tůčka

Olomoucké letadlo Tu-104Olomoucký tupolev vstoupil do služeb Československých aerolinií v roce 1963, z provozu bylo vyřazeno v roce 1974. Poté bylo dokonce na chvíli přemalováno do barev italské společnosti Alitalia a zahrálo si i ve filmu.¨

Do Olomouce jej v roce 1975 nechala přivézt společnost Restaurace a jídelny, která zde začala provozovat ve své době unikátní noční vinárnu.

Jako noční podnik sloužil vnitřek letadla v různých podobách prakticky až do konce osmdesátých let. Po krátké pauze a změně vlastníka jej v roce 1990 odkoupila dvojice podnikatelů, z valné části jej zrekonstruovali a znovu zprovoznili.Letadlo s diskotékou pak prodali jeho poslednímu olomouckému majiteli v roce 1996.

Kristýna Kovaříková