Podle Viktora Kaštyla ze společnosti Skanska probíhají v současné době projekční práce na všech objektech stavby. Skrývku ornice, kterou stavebníci provádějí už od podzimu, ale v těchto dnech komplikuje deštivé počasí.

„Poslední úsek skrývky u Lipníku je téměř hotový, další kolem Oseku a Prosenic pak ze sedmdesáti procent. Ornice se bude postupně odvážet, situace se nám ale kvůli počasí komplikuje," vylíčil.

„Čekali jsme, že když je zimní období, tak zamrzne, ale mrzlo jen asi týden. V tuto chvíli tedy řešíme náhradní plány, jak dostat ornici ze stavby," řekl. Na samotné stavbě dálnice se podle něj začne pracovat poté, co bude doprojektována hlavní trasa „Očekáváme, že to bude v dubnu," podotkl.

Nový úsek dálnic D1 Přerov - Lipník

Přerovu nepomůže

Pro tristní dopravní situaci v Přerově se ale výstavbou nového dálničního úseku na lepší časy neblýská.

K dokončení celé D1 totiž zbývat úsek mezi Přerovem a Říkovicemi, který přinese i obchvat Přerova.

Tam ale vyhlídky nejsou moc optimistické.

Po dlouhých letech otálení a odsouvání probíhá už alespoň výkup pozemků, celou stavbu ale můžou o několik let zdržet nová pravidla pro posuzování vlivu na životní prostředí. 

„Na dálnici čekají Přerované už dvacet let, termín realizace se ale rok od roku posouvá. Zástupci města jednali v minulosti o dálnici s deseti ministry," přiblížila mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová.

Naděje na dokončení úseku mezi Říkovicemi a Přerovem svitla teprve loni.

Přípravy se zrychlily mimo jiné i kvůli nutnosti napojení dálniční sítě na strategickou průmyslovou zónu. Ta má vyrůst na letišti v Bochoři.

V současné době je pro dálnici mezi Říkovicemi a Přerovem vykoupeno přes osmdesát procent pozemků. Vlečou se ale jednání s obyvateli Dluhonic, kteří se stavbě brání.

Důležitá EIA

Situaci aktuálně nejvíce komplikují posudky EIA – posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Česká republika totiž loni v dubnu přijala nový zákon, jenž změnil pravidla vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí.

Přijetím zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly mnohé posudky platit a Evropská komise je odmítá uznat. Bez dokumentu EIA ale není možné stavby zahájit.

Podle Ředitelství silnic a dálnic se problém dotkne zhruba šesti desítek staveb v celé zemi, mimo jiné i úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.