Po roce 2020 by na ně mohly vyjet zánovní klimatizované jednotky německého výrobce Stadler Pankow.

Prvních pět vlaků v tomto týdnu dorazilo do České republiky. Jednání o nabídce mezi "národním dopravcem" a Olomouckým krajem probíhají. Zastupitelstvo Olomouckého kraje by mělo rozhodnout v dubnu.

V závěru letošního roku končí dlouholetá smlouva s Českými drahami a v regionech se vybírají firmy, které zajistí dopravu na konkrétních tratích, přesněji jejich úsecích.

„Jednáme s více dopravci, také s Českými drahami. Požadujeme obměnu vozového parku. Už nechceme, aby nám na regionálních tratích jezdily padesátileté soupravy,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Zahradníček.

Českým drahám se podařilo koupit od Deutsche Bahn celkem 12 souprav.

„Pokud se s Českými drahami domluvíme na podmínkách po roce 2020, tak všechny tyto soupravy by měly jezdit v Olomouckém kraji,“ sdělil Zahradníček.

Nejvíc na Jesenicku

Motorové jednotky by pak byly nasazeny na konkrétní úseky regionálních tratí, pět vlaků by mělo jezdit ze Šumperku do Jeseníku, pět směrem na Krnov a dvě jednotky by vozily cestující na Hané - mezi Olomoucí a Drahanovicemi.

Dopravní komise kraje projedná nabídky ještě do konce února. O tom, který dopravci zakázku dostane, bude rozhodovat zastupitelstvo v dubnu.

Kdo vyhraje?

„Z nabídek, co máme, zatím k tomu mají blízko České dráhy. Vzhledem k tomu, že nabídly tato vozidla. Jsme ujištěni, že pokud bude smlouva uzavřena, přijdou všechny do Olomouce a samozřejmě projdou rekonstrukcí. Od roku 2020 budou postupně nasazovány,“ sdělil náměstek hejtmana Zahradníček.

České dráhy potvrdily, že mají zájem o nasazení 12 klimatizovaných jednotek řady 646 výrobce Stadler Pankow v Olomouckém kraji.

„Jednání s krajem probíhají, proto je předčasné hovořit o podrobnostech, ale vlaky by mohly jezdit na pravidelných spojích hlavně v rámci uceleného provozního souboru Jesenicko,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Zmodernizují a natřou

Vlaky koupily České dráhy v Německu a tento týden jich pět přivezly do Prahy.

„Dalších sedm vozidel bude zatím odstaveno v Německu. V barvách Deutsche Bahn byly tyto vlaky nasazeny v provozním souboru Prignitz Express. Teď je čeká nejen nezbytná periodická oprava, ale také modernizace,“ informoval Deník.

„V nejbližších týdnech vypíšeme zakázku na firmu, která opravu a modernizaci provede. I když se jedná o zánovní jednotky, po jejich modernizaci dokážeme cestujícím na vybraných tratích nabídnout o třídu vyšší kvalitu služeb než doposud,“ uvedl Radek Joklík.

V porovnání se starými motorovými soupravami nabídnou klimatizované nízkopodlažní jednotky Stadler s kapacitou více než 100 míst k sezení komfortnější svezení.

„Nový bude audiovizuální informační systém, orientační majáky pro nevidomé, Wi-Fi, elektrické zásuvky i čalounění sedadel,“ vyjmenovával Joklík.

„Vozidla samozřejmě dostanou také lak v barvách ČD a v případě nasazení v Olomouckém kraji také Olomouckého kraje," doplnil.