Cestující by se modernizovaných nízkopodlažních souprav typu Stadler GTW měli dočkat v lednu příštího roku.
Novou smlouvu o zajištění vlakové dopravy na území Hané a Jesenicka uzavřelo hejtmanství s Českými drahami v pátek.
„Máme smluvně zajištěno 12 modernizovaných souprav, které přinesou cestujícím mnohem větší komfort. Deset z nich bude jezdit na Jesenicku a dvě na Hané. Budou vybavené například elektrickými zásuvkami, LCD monitory nebo Wi-fi,“ popsal hejtman Ladislav Okleštěk.
Každá z dvanácti klimatizovaných nízkopodlažních souprav řady 646 od výrobce Stadler Pankow nabídne přes sto míst k sezení. ČD je pořídily v Německu a v nejbližších měsících je budou modernizovat.
Nasazeny mají být na tratích ze Šumperku do Hanušovic a Jeseníku či z Olomouce do Moravského Berouna.
„Na Hané budou jezdit na trati z Olomouce do Drahanovic,“ upřesnila ředitelka olomouckého Regionálního obchodního centra ČD Hana Motyková.
Sankce za zpoždění
Nová dohoda o zajištění vlakové dopravy v kraji bude platit až do roku 2029. Zahrnuje nejen postupnou modernizaci části stávajících motorových jednotek, ale i sankce za zpoždění vlaků.
„Smlouva je pro nás náročná, musíme fungovat spolehlivě a včas. První modernizované jednotky Stadler GTW budeme do provozu pro Olomouc-ký kraj předávat v lednu 2020, kdy smlouva vstoupí v platnost,“ popsal generální ředitel ČD Miroslav Kupec.
Olomoucký kraj jednal o zajištění vlakové dopravy na regionálních tratích také s dalšími přepravci. Volba ale nakonec padla na České dráhy.
„Jedním z důvodů bylo také to, že ostatní dopravci neměli k dispozici tolik jednotek, aby jimi pokryli celý kraj. Nová smlouva řeší nejen detaily jednotlivých souprav, ale také sankce za zpoždění spojů, prodej jízdenek nebo to, jak budou vybaveny čekárny a zastávky. Jsme pro jejich zachování a chceme, aby cestující měli celoročně zajištěný komfort a nemuseli v mrazech čekat venku,“ poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Zahradníček.
Olomoucký kraj ze svého rozpočtu na zajištění železniční dopravy každoročně uvolní přibližně 500 milionů korun, v příštím roce se bude jednat až o 650 milionů korun. Dalšími 225 miliony korun ročně přispívá stát.