Cestující by se modernizovaných nízkopodlažních souprav typu Stadler GTW měli dočkat v lednu příštího roku.

Novou smlouvu o zajištění vlakové dopravy na území Hané a Jesenicka uzavřelo hejtmanství s Českými drahami v pátek.

„Máme smluvně zajištěno 12 modernizovaných souprav, které přinesou cestujícím mnohem větší komfort. Deset z nich bude jezdit na Jesenicku a dvě na Hané. Budou vybavené například elektrickými zásuvkami, LCD monitory nebo Wi-fi,“ popsal hejtman Ladislav Okleštěk.

Každá z dvanácti klimatizovaných nízkopodlažních souprav řady 646 od výrobce Stadler Pankow nabídne přes sto míst k sezení. ČD je pořídily v Německu a v nejbližších měsících je budou modernizovat.

Nasazeny mají být na tratích ze Šumperku do Hanušovic a Jeseníku či z Olomouce do Moravského Berouna.

„Na Hané budou jezdit na trati z Olomouce do Drahanovic,“ upřesnila ředitelka olomouckého Regionálního obchodního centra ČD Hana Motyková.

Erenburgova ulice spojuje olomouckou část Hejčín s městským průtahem a výpadovkou na Mohelnici
Erenburgovu ulici zavře velká oprava. Až do podzimu
Vizualizace přestavby nádraží ve Šternberku - cílový stav
Přestavba nádraží ve Šternberku má začít v létě. Výrazně změní podobu

Sankce za zpoždění

Nová dohoda o zajištění vlakové dopravy v kraji bude platit až do roku 2029. Zahrnuje nejen postupnou modernizaci části stávajících motorových jednotek, ale i sankce za zpoždění vlaků.

„Smlouva je pro nás náročná, musíme fungovat spolehlivě a včas. První modernizované jednotky Stadler GTW budeme do provozu pro Olomouc-ký kraj předávat v lednu 2020, kdy smlouva vstoupí v platnost,“ popsal generální ředitel ČD Miroslav Kupec.

Olomoucký kraj jednal o zajištění vlakové dopravy na regionálních tratích také s dalšími přepravci. Volba ale nakonec padla na České dráhy.

„Jedním z důvodů bylo také to, že ostatní dopravci neměli k dispozici tolik jednotek, aby jimi pokryli celý kraj. Nová smlouva řeší nejen detaily jednotlivých souprav, ale také sankce za zpoždění spojů, prodej jízdenek nebo to, jak budou vybaveny čekárny a zastávky. Jsme pro jejich zachování a chceme, aby cestující měli celoročně zajištěný komfort a nemuseli v mrazech čekat venku,“ poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Zahradníček.

Olomoucký kraj ze svého rozpočtu na zajištění železniční dopravy každoročně uvolní přibližně 500 milionů korun, v příštím roce se bude jednat až o 650 milionů korun. Dalšími 225 miliony korun ročně přispívá stát.

Stadler GTW bude jezdit v Olomouckém kraj. Takto by vypadal po přelakování
Rozhodnuto bez soutěže: pro kraj budou jezdit vlaky ČD
Souprava ČD RegioPanter
Olomouc - Šternberk za 8 minut. Stavba rychlotratě začne letos