S přesunem depa do Hodolan, poblíž bývalé Zory, počítá Plán udržitelné městské mobility města Olomouce, jehož závěrečnou podobu ve středu představilo vedení města veřejnosti.
„Bez přestěhování dopravního podniku si málo kdo umí představit budoucnost a rozvoj městské hromadné dopravy. Už dnes nemá kam na noc schovat tramvaje a řeší to odstávkou na konečných tratích,“ řekl náměstek primátora Aleš Jakubec.
Jde o investici ve výši zhruba 1,4 miliardy korun.
„Víme, že depo má být za podnikem Zora, ale kdy, to nejsme schopni říct. Pokud by přišla výzva z ministerstva dopravy, nějaký dotační titul, tak jsme schopni na to operativně zareagovat, ale jsou to tak velké částky, že si nemůžeme dovolit, aby šly z peněz města. Aktuálně neexistuje dotační titul, který bychom mohli využít,“ vysvětloval Jakubec.
Plán městské mobility je koncepční materiál, který říká, co by se mělo z hlediska dopravních opatření ve městě udělat do roku 2030.
„Město Olomouc je na tom dnes relativně dobře, i když obyvatelé mají pocit, že je tady spousta aut. Ono to tak je, jsou tady zácpy a je tady hodně aut, ale ve srovnání s ostatními městy, jsme na tom dobře,“ hodnotil náměstek primátora.
Na kole jen 5 procent Olomoučanů
Podle něj dnes městskou hromadnou dopravou jezdí asi sedmadvacet procent Olomoučanů, pěších je dokonce pětatřicet procent.
„O trochu hůř jsme na tom s cyklodopravou. Cyklistů je něco málo přes pět procent a pokud jde o individuální automobilovou dopravu, ta se pohybuje okolo třiceti procent. Čísla nejsou špatná, naší snahou je aby se situace zlepšila, ale taky se budeme snažit, aby se určitě nehoršila,“ dodal Jakubec.
Na Plánu udržitelné městské mobility pracují odborníci z Centra dopravního výzkumu. Vybraný scénář projedná Rada města Olomouce a schvalovat jej bude také nejvyšší orgán samosprávy – zastupitelstvo, a to 4. června.