Návrh nových testů pro ministerstvo dopravy připravuje ve spolupráci s psychology z Univerzity Palackého v Olomouci (UP) Asociace autoškol České republiky.

Na připravovaná videa s reálnými situacemi se můžete podívat ZDE

Nyní hledají dobrovolníky pro testování videí. Hlásit se mohou zájemci, kteří mají řidičský průkaz skupiny B minimálně tři roky a aspoň občas usednou za volant.

„Celá řada stávajících otázek není aktuální, případně se zaměřuje na detaily různých zákonných norem, které přímo nesouvisí s bezpečnostní silničního provozu. Nové otázky a celou koncepci testování proto zaměřujeme na ty znalosti a dovednosti začínajících řidičů, které jsou klíčové pro bezpečné řízení,“ vysvětluje Matúš Šucha z katedry psychologie Filozofické fakulty UP.

Tragická srážka fabie s kamionem v Uničově, 19. ledna 2023
Nehod na silnicích v kraji loni přibylo. Zemřelo 17 lidí, včetně tří chodců

Minimum "biflovacích" otázek

Otázky, které ověřují schopnost uchazeče naučit se odpovědi nazpaměť, by se měly objevovat minimálně. Naopak chtějí autoři přidat více úkolů blízkých reálným situacím.

V reálných dopravních záběrech z Česka či v animovaných modelových situacích tak student autoškoly například označí místo, které vyhodnotí jako kritické.

„Tyto změny by měly pomoci snížit počet nehod zaviněných začínajícími řidiči, a zvýšit tak bezpečnost v dopravě,“ poukazuje Šucha.

Nový test: vyzkoušejte si chystanou inovaci pro zkoušky v autoškole

Animace reálných situací

Na přípravě nových testů do autoškol se podílí především ministerstvo dopravy, které je zodpovědné za provádění výuky a zkoušení nových řidičů. S obsahem nových otázek a úkolů pomáhá Asociace autoškol České republiky.

Podle místopředsedy Jiřího Novotného nabízí dnešní doba technologie, které lze vhodně aplikovat do procesu vzdělávání řidičů. „A možnosti, jak nasbírat zkušenosti s riziky na silnicích ještě před tím, než se s nimi setkáme v reálném provozu,“ zdůrazňuje.

Ilustrační foto: Dopravní nehoda
Defenzivní jízda: co to je a jak s ní můžete předcházet krizovým situacím v autě

Statický obrázek je podle odborníků zaměřený pouze na znalost pravidel, zatímco v reálném provozu má řidič mnohdy jen zlomek vteřiny na to se správně rozhodnout.

„Natočené a zanimované scény nabízí novou možnost, jak se ptát na nastalou situaci. Jestliže aplikace na vnímání rizik zabrání možné nehodě, věřím, že náročnost zkoušky ocení i žadatelé,“ je přesvědčen.

Přečtěte si v článku, co vše čeká za novinky řidiče v roce 2024. A že jich není málo
Novinky pro řidiče: Vyšší rychlost na dálnici, řidičák na zkoušku, dražší známka

Pomozte s testováním

Psychologové z UP nyní ověřují, jestli nově koncipovaná zkouška opravdu funguje a má potenciál rozlišovat mezi dobře připravenými a bezpečnými řidiči a těmi, kteří jsou rizikoví a potřebují další výcvik a vzdělávání.

„Sháníme 120 běžných českých řidičů, kteří mají řidičský průkaz skupiny B minimálně tři roky a aspoň občas, například jednou týdně, usednou za volant. Samotné testování zabere přibližně 90 minut a řidič se dozví, jak v daných situacích uspěl a jaké má předpoklady pro bezpečné řízení, případně na které oblasti by se měl zaměřit,“ přibližuje průběh Šucha.

Testování bude probíhat v prostorách katedry psychologie FF UP v Olomouci. Zájemci z řad veřejnosti se mohou na konkrétní termín přihlásit prostřednictvím formuláře zde.

Nový způsob testování v autoškolách by mohl být zaveden do praxe v letech 2025 až 2026.

Nový test: vyzkoušejte si chystanou inovaci pro zkoušky v autoškole