Dlouhá fronta stáčející se po celém vestibulu, v ní nervózně přešlapující cestující a také zmatek ve vlastních řadách. I takto vypadá zejména konec a začátek týdne, kdy chce z Olomouce vlakem odjet nejvíce cestujících.

Nový systém přepážek v ČD Centru olomouckého nádraží udělaný po vzoru pražského terminálu se však podle zástupců Českých drah plně osvědčuje a odbavení je rychlejší. Kromě nákupu jízdenky na přepážce si lidé mohou koupit cestovní doklad i v automatech.

Nové ČD Centrum, které se otevřelo na začátku letošního roku, zažívá v nejvytíženějších časech pořádný nápor. Někteří cestující neskrývali v několikametrové frontě své rozčarování.

„Dělají ze sebe hogo fogo a přitom je to horší, než to bylo předtím. Všichni se tady štosujeme do dlouhé fronty, protože za tou zdí není prostor, aby se lidi dostali k přepážkám. Čekám tady už čtvrt hodiny,“ postěžoval si Václav Holeček, senior, který si chtěl v pátek odpoledne koupit lístek do Přerova.

Zmatky ve dveřích

Další cestující však viděli chybu jinde než ve stavebním provedení centra.

„Nepochopím, proč jsou lidi tak natvrdlí. Proč si nejdou koupit jízdenku klidně na mezinárodní přepážku, kde jim prodají i vnitrostátní lístky? Ze všeho nejvíc mě vytáčí, že se k přepážkám hrnou nedočkavci postranními dveřmi. Ty však slouží jako východ z centra. Pokaždé, když jimi chci odejít, hrne se proti mně iks lidí, kteří pak zbytečně blokují ostatní a dělají uvnitř zmatek,“ řekla pětadvacetiletá Michaela Nečasová, která pravidelně dojíždí za studiem do Brna.

Další oslovený čekající si nestěžoval vůbec.

„Spolužačka si chodí kupovat jízdenku už během týdne, aby nemusela čekat, já na to zapomněl, tak si musím chvíli počkat. Moje chyba, ale mám ještě čas,“ dodal Marcel Hoffmann, který mířil do Břeclavi.

Nové přepážky pro prodej jízdenek na hlavním nádaží v Olomouci

Vstup nemohl být větší

Podle ředitelky Krajského centra osobní dopravy Olomouc ČD Hany Motykové nový odbavovací systém urychluje a usnadňuje odbavení cestujících.

„Dříve se fronty tvořily u vícero pokladen, dnes vzniká pouze jedna, i když delší fronta, avšak odbavení je plynulejší. Před vybudováním ČD Centra lidé obtížně vyhledávali například mezinárodní pokladny, pro informace museli zase přejít na opačnou stranu vestibulu, než byly vnitrostátní pokladny. Nyní je vše na jednom místě i s novou čekárnou ČD Lounge určenou pro těhotné ženy, rodiče s dětmi, cestující prvních vozových tříd a vlaků SC i cestující se sníženou schopností pohybu. Zákazníkům se snažíme vyjít co nejvíce vstříc, kromě přestávek na jídlo jsou v průběhu dne v provozu všechny přepážky,“ podotkla Hana Motyková s tím, že v případě velkého přílivu cestujících jim na třetí nejvytíženější stanici v republice pomáhají koordinátorky.

„Stavební úpravy bohužel nedovolily, aby byl vstup do ČD Centra širší. Jedná se totiž o nosnou zeď. Přesto jsme se snažili rozkrýt prostor co nejvíce. Právě u vstupu do ČD Centra se cestující čekající ve frontě rozcházejí k jednotlivým přepážkám, kde je plynule obsluhuje náš proškolený personál,“ uvedla Hana Motyková a dodala, že pořízení jízdního dokladu je možné i jinou formou.

„Jízdenku si lidé mohou koupit kromě e-shopu také prostřednictvím automatů, které najdou na levé straně při vstupu do olomouckého ČD centra. Doklad zde lze zakoupit jak prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě, tak i hotovostně,“ upozornila ředitelka.

Dráhy radí: Přijďte včas

Postranní dveře, o kterých se zmínila oslovená studentka, podle slov regionální mluvčí ČD Kateřiny Šubové skutečně slouží pro odchod z centra. Třetí vchod v křídle nádražní budovy přivádí příchozí k informační přepážce a do komfortní čekárny.

„Pokud se rozhodnu jet na nákup do hypermarketu v pátek odpoledne, musím počítat s tím, že si pravděpodobně počkám u pokladny. To samé platí i na nádraží. Cestujícím bych v termínech, kdy bývá zvýšená frekvence cestujících, doporučila buď včasný nákup na pokladně nebo využití zmíněného internetového nákupu nebo automatu,“ uzavřela Kateřina Šubová.