Čtyři takzvané sólo vozy značky Solaris Urbino 12 budou jezdit na linkách číslo 14 a 20.
Pár kloubových vozů Solaris Urbino 18 bude přepravovat pasažéry na nejvytíženější lince číslo 16.
Zvenčí je cestující poznají pouze podle evidenčních čísel, jež jsou 630, 631, 632 a 633 u kratších autobusů, dvojvozy ponesou označení 410 a 411.
Všechny nové autobusy jsou nízkopodlažní a uvnitř vozidel na cestující čeká novinka v podobě informačních LCD monitorů.
Obrazovka nabídne nejen základní údaje jako je například čas a číslo linky, ale také název aktuální zastávky a další trasu jízdy včetně následujících stanovišť.
Nechybí ani zvukový průvodce a kamerový systém, který snímá prostor nástupu a výstupu.
Klimatizace nebude
Cestující se ovšem v nových autobusech nedočkají v těchto dnech potřebné klimatizace.
„Vzhledem ke krátkým vzdálenostem mezi jednotlivými zastávkami je to neekonomické. Klimatizovaná je pouze kabina pro řidiče,“ uvedla Magdaléna Kopřivová, mluvčí DPMO.
Očividně jsou však v nových „solarisech“ větší okna, než-li ve starších typech.
Přijede dalších deset nových autobusů
Průměrné stáří autobusů v dopravním podniku je 8 let. Po uskutečnění projektu Obnova vozového parku autobusů klesne na 5 let.
Hlavními důvody obnovy vozového parku jsou zvýšení komfortu přepravy cestujících, nižší provozní náklady a náklady na údržbu a snižování emisí škodlivin do ovzduší.
„Autobusy, které byly pořízeny v letech 1994 a 1996 postupně dosluhují a je třeba je nahradit. Při dnešním provozu chceme cestujícím zajistit především bezpečnou a komfortní přepravu. Důležitým aspektem je také bezbariérovost, spolehlivost a ekologické hledisko,“ uvedl u včerejšího slavnostního křtu nových posil Karel Šimša, předseda představenstva společnosti DPMO, jejímž stoprocentním vlastníkem je město Olomouc.
První náměstek olomouckého primátora podotkl, že do roku 2013 přibude dalších deset autobusů, přičemž mezi nimi budou další dva kloubové, zbytek dodávky tvoří kratší verze.
„Celkové náklady se pohybují kolem osmdesáti milionů korun a chceme na nákup nových vozidel čerpat dotaci, která by měla dosáhnout čtyřiceti procent,“ vypočítal náměstek Ivo Vlach s tím, že připomněl, že město bude pořizovat do roku 2014 nové tramvaje.