Napojovat se má na první část trati od křižovatky Velkomoravské a Rooseveltovy ulice.

Předpokládaná cena druhé etapy činí 200 až 250 milionů korun. Kdy však bude hotová, není jasné. Radní by ji ale chtěli začít stavět, hned po té první.

Nová tramvajová trať by tak měla v polovině ulice Rooseveltovy ulice nedaleko Mountfieldu končit jen dočasně. Radní rozhodně chtějí v jejím vedení pokračovat dále k srdci zástavby na Nových Sadech a k sídlišti Povel.

Ačkoli ještě nejsou ukončené přípravy na etapu první, již je na stole materiál, který začíná plánovat druhou část investice.

„Zabývali jsme se technickými variantami vedení, které se lišily v tom, jestli ji vést okrajem ulic, či středem a jakým způsobem řešit na ulicích tramvajové zastávky. Rozhodli, že trať by ve jmenovaných lokalitách a zejména v ulici Zikova, měla vést středem. Zastávky zde budou takzvaného vídeňského typu, nikoli ostrůvkové,“ řekl Martin Novotný (ODS), primátor Olomouce.

Na tzv. vídeňské zastávce slouží jako nástupiště zvýšený úsek silnice. Na auta tak zároveň působí jako zpomalovací pruh.

Obdobný typ zastávek v současnosti vzniká u pavilonu A na Wolkerově ulici u Výstaviště Flora Olomouc. Cestují budou do tramvají nastupovat přímo z chodníku.

Radní si od středového vedení slibují, že se ulice zklidní.

Nová tramvajová trať na sídliště Nové Sady a Povel - I. a II. etapa

Nová tramvajová trať na sídliště Nové Sady a Povel - I. a II. etapa

Druhá část má být brzy po té první

Prozatím jsou přípravy druhé etapy na začátku. Existuje také pouze hrubý odhad nákladů, které by si stavba mohla vyžádat.

„Předběžné odhady mluví o tom, že tramvajová trať by nákladově měla být mezi 200 a 250 miliony korun,“ vyčíslil primátor s tím, že na podzim se teprve budou připravovat podklady pro investice do dalších let.

Počítá se s čerpáním úvěru z Evropské investiční banky.

„Připravujeme rozpočtový výhled. Máme samozřejmě plán dalšího postupu, který budeme dále projednávat. V okamžiku, kdy dokončíme první etapu, bychom chtěli pokračovat v druhé,“ sdělil náměstek primátora Ivo Vlach (TOP 09).

Také jednání o první etapě pokračují. Před časem vedení města potěšil první zvednutý palec ze strany Švýcarských fondů, od kterých město žádá na první etapu trati dotaci.

Nyní musí vedení doplnit veškeré potřebnosti nutné pro úspěšné čerpání evropských peněz. Zároveň je v poslední fázi i územní řízení a čeká se na vydání stavebního povolení.

Budovat trať chtějí už letos

První etapa povede přes pozemky velkého chystaného soukromého projektu Šantovka, který začne vznikat v letních měsících na území bývalého areálu Milo, a měla by skončit u Mountfieldu.

Razítko na stavební povolení by mohla dostat k podzimu.

Dotace z programu švýcarsko-české spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit společnost SMC Development, která je investorem Šantovky.

Mluvčí projektu Šantovka Juraj Aláč potvrdil, že společnost má podepsané první důležité dokumenty v otázkách financování.

Radní chtějí udělat maximum, aby se se stavbou první části trati začalo ještě letos. Předpokládaný termín dokončení se předpokládá v roce 2014.