První trojka vyjela ze zastávky na Náměstí Hrdinů ve 14.18 hodin.

Druhá linka se připojí 15. prosince. Na novém úseku mezi zastávkami Šantovka a Trnkova je v pátek jízda pro cestující zdarma.

Kdo si chtěl poprvé projet novou trať bez jízdenky, mohl nastoupit na první spoj nové "trojky" ve 14.23 od Šantovky.

Ze sídliště na Nových Sadech se lidé dostanou přes tržnici a náměstí Národních hrdinů na hlavní nádraží. V prvních dvou týdnech budou jezdit dva spoje za hodinu.

Od poloviny prosince vyrazí ze zastávky Trnkova každou hodinu čtyři spoje číslo 3. K nim přibudou dva spoje linky číslo 5, které cestující svezou k hlavnímu nádraží po třídě Kosmonautů.

První cestující na nové tramvajové trati v Olomouci

První cestující na nové tramvajové trati. Foto: DENÍK/Petra Pášová

Trati požehnal arcibiskup

Někteří se „trojkou" projeli už v poledne při slavnostním zahájení provozu, kterému požehnal arcibiskup olomoucký Jan Graubner.

„Dojem z toho mám dobrý, nové vozy mají vyhřívané sedačky a madla. Je to bezvadné," podělil se o pocity z jízdy mezi zastávkami Šantovka – V Kotlině – Trnkova a zpět Jan Riedl.

Tramvaje jezdí mezi nákupní Galerií Šantovka a Velkomoravskou ulicí stejnou cestou jako auta. Zatím bezejmenný úsek by měl brzy dostat název.

„Vznikla ulice, nábřeží, poměrně veliká a dlouhá nová část města. Zvažovali jsme, jak nábřeží, které bude jádrem vznikající městské části, pojmenovat. Na posledním jednání rady města jsme rozhodli, že zastupitelům navrhneme, aby se jmenovalo Švýcarské nábřeží," sdělil olomoucký primátor Martin Novotný.

Slavnostní zahájení provozu na nové tramvajové trati mezi Šantovkou a Trnkovou ulicí v Olomouci

Zatáčka od Velkomoravské ke konečné na Trnkově ulici. Foto: DENÍK/Petra Pášová

Kdy koleje prodlouží?

Tramvajová trať se začala stavět v červnu 2012, dohromady stála 280 milionů korun. Dotace z Programu česko-švýcarské spolupráce přinesla 155 milionů korun.

Olomoučané už vyhlížejí další výstavbu trati, po které by dojeli přes Zikovu a Schweitzerovu ulici na sídliště Povel.

„Co se týče druhé etapy, příští říjen budou komunální volby a nemůžeme mluvit za nadcházející politickou reprezentaci. Ale rozhodli jsme se, že jí předáme projekt ve fázi kompletní přípravy včetně všech nutných povolení," řekl primátor s tím, že za optimální by považoval, kdyby byla další trať hotová do tří let od voleb.

O tom, že by se česko-švýcarský fond opět na stavbě podílel, se podle Martina Novotného zatím nejednalo.

Švýcarská strana vyčlenila peníze, aby podpořila země, které se v posledních letech staly členy Evropské unie.

„Udílení grantů z fondů není vázáno na žádnou další obchodní činnost mezi Švýcarskem a příjemci. Je to dárek, který má pomoci rozšíření Evropské unie vyrovnat rozdíly, které mezi nově přistoupivšími a zavedenými státy Unie jsou," sdělil Anton Hagen, vedoucí Švýcarské kanceláře pro implementaci Programu švýcarsko-české spolupráce.