Podle předsedy Asociace autoškol ČR Ondřeje Horázného se změna osvědčila.

„Uchazeči o řidičák skupiny A jsou díky tomu lépe připraveni do života. Třetinu až polovinu jízd absolvují sami, což dříve mohli až po zkoušce,“ uvedl Horázný.

Zástupci autoškol ale oponují, že jde o příliš velké riziko. Někteří proto přestali kurzy provozovat, jiní museli výrazně zdražit. V ceně výuky se projevila vyšší investice do pojištění, rozšíření vozového parku nebo lepší platy učitelům, kterých je podle asociace autoškol nedostatek.

Za ten risk nám to nestojí

Na Olomoucku přestala budoucí motorkáře zaučovat například Autoškola Skála. Jejího provozovatele odradila právní nejistota v situaci, kdy žák ve výcviku jede na motorce sám.

„Bohužel, osoba samostatně výdělečně činná zodpovídá za případné škody celým svým majetkem. Rozhodli jsme se, že to za to riziko nestojí,“ vysvětlil Jaroslav Skála.

V novém systému marně hledá smysl. Zdůraznil, že vážné nehody na motorkách se stávají až po závěrečné zkoušce, kdy už je to jen o hlavě člověka za řídítky.

„Oni nebourají při předpisové jízdě pod dohledem komisaře. To se i ten nejméně opatrný řidič krotí.“ Nehodovost, za níž často stojí neukázněnost některých jedinců, to podle Skály v žádném případě nesníží.

Zrušení výcviku motorkářů zvažoval také Zdeněk Dvořák, který provozuje autoškolu v Seničce a v Olomouci. Přestože si neustále klade otázku, zda to není zbytečně riskantní, motorek se zatím nevzdal. Zákon je podle něj nedomyšlený a potřeboval by upravit.

„Například bych tam přidal zákaz včleňování jiných aut mezi žáka na motorce a doprovázející vozidlo. Stává se často, že se mezi nás někdo vecpe a učitel ztratí vizuální kontakt se svým žákem,“ poukázal Dvořák na bezohlednost některých řidičů.

Vyšponované ceny

Příznivci jednostopých strojů mohou získat potřebné papíry třeba v Autoškole Svozil. Ta patří k největším v okrese, kurzy i školení řidičů nabízí v Olomouci, Litovli a Uničově. Ovšem uchazeči o řidičák skupiny A musejí sáhnout hlouběji do kapsy než před rokem 2016. Zatímco tehdy platili 6 tisíc korun, dnes do stejného kurzu investují 10 tisíc.

„Cenu vyšponovalo například pojištění nebo úhrada pohonných hmot za doprovodné vozidlo. Zájemce o kurzy to ale neodradilo, protože těch autoškol, které dělají motorky, výrazně ubylo,“ přiznal David Svozil, jeden ze synů zakladatele rodinné autoškoly.

I on v minulosti zvažoval, zda ve výuce pokračovat. Se zavedením tohoto nařízení nemá zrovna příjemnou zkušenost.

„Jeden ze žáků před třemi lety nezvládl samostatnou jízdu ze Svatého Kopečku, havaroval a zranil se, naštěstí jen lehce. Téměř nová motorka musela do servisu. To nám na jistotě nepřidalo,“ zavzpomínal.

Novému nařízení ale dal šanci a postupem času si na něj zvykl. Teď zastává názor, že systém budoucím motorkářům pomáhá. Učí je samostatnosti a snižuje stres před komisařem u závěrečné zkoušky.

Kdo si však představuje, že žák brázdí ulice měst od první chvíle, kdy usedne na motorku, je na omylu.

„Samostatně je do běžného provozu pouštíme až po několika hodinách na trenažeru, cvičišti i jízdách s instruktorem za zády, který v případě nouze dokáže na danou situaci zareagovat,“ ujistil Svozil. Účastníci autoškoly se musejí začít spoléhat jenom na sebe zhruba v polovině kurzu.

Instruktorům v autoškolách mají ve výuce motorkářů pomoci praktické semináře, které jednou za čas pořádá Asociace autoškol ČR. Zatím poslední se uskutečnil koncem června na polygonu, který je součástí Autodromu Sosnová v Libereckém kraji.