Co si počít a jaká mají zákazníci práva, pokud se dostanou do podobné situace?

Podle odborníků jsou prodejci v případě vánočních dárků často mnohem vstřícnější a i když kamenným prodejnám výměnu zboží nebo dokonce vrácení peněz žádný paragraf nenařizuje, nebrání se tomu.

Odborníci však radí, předem, ještě před zaplacením zboží, se na takovou možnost informovat.

Například pan Michal dostal od syna lyžařskou bundu, a když si ji vyzkoušel, zjistil, že jsou mu krátké rukávy. V prodejně požádal o výměnu zboží, ale větší velikost neměli.

„Nabídli mi, že si v ceně bundy mohu vybrat jiné zboží. To jsem odmítl. Přitom manželka mi vloni, myslím v Globusu, koupila košili a taky mi byly kratší rukávy, ovšem bez řečí nám vrátili peníze," popisoval problémy s dárkem.

Můžete vyzkoušet? Pak nemusí vzít zpět

Podle ředitele České obchodní inspekce Mojmíra Bezecného je už nabídka výměny zboží nad rámec povinností stanovených zákonem.

„Pokud si zákazník vybral zboží v obchodě, kde je možnost si je před koupí vyzkoušet, pak nemá prodávající povinnost zboží bez vady vzít zpět a vrátit peníze," upozornil v rozhovoru pro regionální Deník.

„Právo na vrácení zboží do 14 dnů a vrácení peněz má spotřebitel v případě nákupu na dálku – tedy v e-shopu, zásilkovém obchodě a podobně," připomněl ředitel.

V kamenné prodejně je případná výměna nebo vrácení peněz pouze na dobré vůli prodejce.

„Ten se právě o Vánocích snaží vyjít zákazníkům vstříc," uvedla Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace.

„Jde o službu navíc. Je dobré se předem u prodejce informovat, zda je možnost nevhodný dárek později vyměnit za něco jiného nebo vrátit peníze. Pak pochopitelně prodejce může požadovat kupní doklad, záruční list, návod v českém jazyce, pokud u zboží byl, originál krabici a visačku. Pokud chybí, může prodejce výměnu nebo vrácení zboží odmítnout," upozornila Mazalová.

Do eshopu není třeba originální balení

V případě pořízení dárku přes internet, kde je možné vrátit zboží bez udání důvodů do 14 dnů, není podle ní potřeba originální krabice ani například ústřižky s cenovkou v případě nevhodného oblečení.

Co když dítě najde pod stromečkem nefunkční hračku? Rodiče mají v takovém případě možnost zboží reklamovat.

„Prodejce zodpovídá za vady při převzetí zboží, na druhé straně spotřebitel by si koupenou věc měl řádně prohlédnout a pak převzít. Předejde tak pozdějšímu dokazování, že láhev nerozbil sám a zboží nepoškodil dalším používáním, jak často tvrdí někteří prodejci," doporučila Gerta Mazalová.