Spory se táhnou už několik let. Příznivci motokrosu se svého sportoviště vzdát nechtějí, konečnou jim však může vystavit nový územní plán města.

„Čtyři roky nazpátek jsme stavěli dům a těšili se, že půjdeme vlastně do vesnice a do klidu. Když se ale na dráze jezdí, je to slyšet. Člověk si chce po práci na zahradě odpočinout venku, ale kvůli hluku se to nedá," posteskl si Zdeněk Slíva z Nemilan.

Na dráze postavené u silnice R35 mezi sochou svatého Kryštofa a benzinovou stanicí OMV se jezdí od roku 2010 a stejně dlouho vedou místní s motoristy pře.

„Papíry na hlukové měření mají v pořádku, ale podle mne to bývá silnější. Možná kdyby změřili hluk pětkrát nebo desetkrát, byly by výsledky jiné," dodal Slíva, podle nějž nepomohly ani nové valy vedle trati.

O devadesát procent lepší než dříve

Trénink bývá třikrát týdně od dvou do šesti odpoledne, v sobotu se začíná v devět ráno. Při dobrém počasí se na dráze vystřídá i třicet lidí za den.

„Není to skoro slyšet, jen když fouká vítr tím směrem. Neporušujeme žádná pravidla, máme na to měření. Zkouška u nejbližší obytné budovy vyšla bez problémů i při limitní síle větru," řekl opačný názor předseda sdružení Motorsport Nemilany Petr Dudek.

Sdružení se podle jeho slov snaží hluk omezovat, postavilo proto nové protihlukové valy. Na dráhu se také sjíždějí jezdci, kteří se předtím proháněli po okolí.

„Zbudovali jsme areál, stáhli jsme lidi, kteří jezdili mimo. V Nemilanech si to nemohou vynachválit, nevím, kde se berou ti lidé, kteří si na to pořád stěžují. Obešli jsme celou ves, že si všechny poslechneme, protože je to hned vedle, a oni nám děkovali, že je v Nemilanech klid, ježdění má formu a řád," zmínil Petr Dudek.

Podle předsedy komise městské části Vlastimila Pavlíka je teď situace příznivější, i když některé majitele motorek dráha stále neláká.

„Je to lepší než dva tři roky zpátky, i když pořád je několik málo jedinců, kteří jezdí u mostu přes železnici. Nebo se proženou dědinou na motorkách bez SPZ, ale celkově je to lepší tak o devadesát procent," srovnal Pavlík.

Územní plán tam s motokrosem nepočítá

Někteří Olomoučané ale chtěli svůj klid a na radnici zamířily už čtyři petice. Ozvali se však i podporovatelé motokrosové trati.

„Při zvažování přínosů vyvažujících případná negativa provozovaného motokrosu je prioritou řešit rozvoj v území zajišťující především přínos obyvatelům Olomouce," odpověděl jim primátor Martin Novotný.

Připomněl, že v právě zpracovávané podobě nového územního plánu se s dráhou nepočítá. Povolení k tomu, aby mohlo být pole využíváno pro motokros, vypršelo s koncem loňského roku, tento měsíc ho navíc krajský úřad zrušil.

Žádost o povolení na letošek už ale mezitím odešla na úřad.

„Máme podané další žádosti. Město to chce smést ze stolu, ve vyjádření k petici nám napsali, že si budeme muset hledat jiné místo. Ale nechápu, jak to mohou říct, když ještě nevyšel územní plán, ke kterému jsme podali námitku. Budeme bojovat do posledního dechu. Je do toho zapojených spousta lidí, protože si myslíme, že děláme dobrou věc," prohlásil Petr Dudek.¨

Stavební odbor magistrátu nyní čeká, až rozhodnutí krajského úřadu nabyde právní moci. Žádostí na letošní provoz se bude zabývat, až z „kraje" přijdou potřebné dokumenty. Chystá se také prověřit, zda je pozemek využíván jako motokrosová dráha.

„V případě, že bude prokázáno porušení stavebního zákona a změna využití pozemku nebude dosud povolena, bude následovat sankční řízení," uvedla vedoucí odboru Eva Hyravá.