Na nefunkční signalizaci v úseku mezi Senicí na Hané a Třebčínem řidiče upozorní přenosné dopravní značky. Důvodem je plánovaná modernizace zabezpečovacího zařízení.

„Kolejové obvody nahradí počítače náprav. Místa, kde se kříží silnice s tratí, dočasně ovlivní také výměna reléových domků a technologie přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ informoval ředitel divize výstavby sdělovací a zabezpečovací techniky společnosti Signalbau Jiří Šlancar.

Letecký den 2019 na olomouckém letišti v Neředíně
Letecký den v Olomouci: s deštníky a bez davů

Práce, které se dotknou celkem devíti míst, budou rozděleny na tři etapy. První z nich začne v pondělí a potrvá do 20. září. Po tuto dobu na blížící se vlak neupozorní tři přejezdy v okolí Náměště na Hané.

Druhá etapa začne 23. září a do 4. října vyřadí z provozu signalizaci na přejezdech u Drahanovic a Slatinic.

Třetí a zároveň nejdelší etapa se dotkne obou přejezdů u vlakového nádraží v Senici na Hané. Řidiči i vlakvedoucí projíždějící danými místy musejí dbát zvýšené opatrnosti od 7. do 24. října.

Kde nepůjdou "světla"

1. etapa, 9.-20. září
P7638 – přejezd mezi Senicí na Hané a Loučany
P7639 – přejezd mezi ulicemi Sokolská a Válník v Náměšti na Hané (u autobusové zastávky)
P7640 – přejezd mezi ulicemi Nádražní a Prostějovská v Náměšti na Hané (u vlakového nádraží)

2. etapa, 23. září – 4. října
P7642 – přejezd v Drahanovicích (u vlakového nádraží)
P7643 – přejezd mezi Drahanovicemi a Slatinicemi
P7645 – přejezd mezi Slatinicemi a Luběnicemi
P7647 – přejezd mezi Slatinicemi a Lutínem

3. etapa, 7.-24. října
P7633 – přejezd ve Vodní ulici v Senici na Hané (u vlakového nádraží)
P7634 – přejezd v Nádražní ulici v Senici na Hané (u vlakového nádraží)

Budova nádraží v Náměšti na Hané
Nadšenec zachránil nádraží v Náměšti před zbouráním. Jaké tam má plány?

Vlaky zpomalí a budou houkat

„Na vypnutých přejezdových zařízeních budou osazeny dopravní značky „Zabezpečovací zařízení mimo provoz“ a „Stůj, dej přednost v jízdě“ pro silniční provoz,“ ujistil Šlancar.

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se situaci přizpůsobí i vlaky.

„Před přejezdem smí jet rychlostí maximálně deset kilometrů za hodinu a musí opakovaně houkat,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Strojvůdce bude na nebezpečné místo během jízdy upozorněn přenosnými přejezdníky.

Zástupci Správy železniční dopravní cesty jsou přesvědčeni, že ke kolizím s auty nedojde. Zdůraznili, že každý z těchto přejezdů je označený dopravními značkami podél silnice a také výstražným křížem.

„To znamená, že motorista musí dát vždy přednost vlaku a přes přejezd projet maximální rychlostí třicet kilometrů za hodinu,“ dodal Illiaš.

Řidič je rovněž povinen se před přejezdem rozhlédnout na obě strany, na což se klade důraz už při výuce v autoškolách.

Demolice části nádraží ve Šternberku. 20. 8. 2019
Demolice nádraží ve Šternberku začala

Tratě dostanou nové číslo

Modernizovaným úsekem vede trať číslo 273 z Červenky do Prostějova a trať číslo 275 z Olomouce do Drahanovic.

V polovině prosince dojde k jejich přečíslování. Po zavedení nového jízdního řádu povede mezi Červenkou a Prostějovem trať označená číslem 307, druhé bylo přiděleno číslo 309.

Trať Olomouc - Uničov
Velká přestavba tratě Olomouc - Uničov startuje, vlaky nahradí autobusy

Kdy pojedou nové stadlery?

Další výraznou změnou na železnici v této lokalitě má být nasazení nových vlaků.

Současné Regionovy by koncem letošního roku měly nahradit nízkopodlažní jednotky Stadler GTW, které České dráhy pořídily z Německa.

Vozy nejprve projdou modernizací, ovšem do soutěže vypsané Českými drahami se nikdo nepřihlásil a tendr bude muset být vypsán znovu. Do prosince tak vlaky nebudou na provoz připravené podle smlouvy.

Kdy se cestující přes železniční uzel v Senici na Hané svezou nízkopodlažní soupravou, zatím není jisté.

Podle Českých drah jsou ve hře dvě varianty. Buď na konkrétních trasách zůstanou stávající soupravy o něco déle, nebo je podle původního plánu nahradí vlaky z Německa už letos s tím, že projdou jen částečnou úpravou a kompletní modernizace se dočkají postupem času.

Za 12 jednotek D6460 národní dopravce zaplatil 190 milionů korun bez DPH, jejich modernizace přijde na 300 milionů. 

Stadler GTW bude jezdit v Olomouckém kraj. Takto by vypadal po přelakování
Nasazení stadlerů v kraji se komplikuje, nikdo je nechce modernizovat