Na nefunkční signalizaci v úseku mezi Senicí na Hané a Třebčínem řidiče upozorní přenosné dopravní značky. Důvodem je plánovaná modernizace zabezpečovacího zařízení.
„Kolejové obvody nahradí počítače náprav. Místa, kde se kříží silnice s tratí, dočasně ovlivní také výměna reléových domků a technologie přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ informoval ředitel divize výstavby sdělovací a zabezpečovací techniky společnosti Signalbau Jiří Šlancar.
Práce, které se dotknou celkem devíti míst, budou rozděleny na tři etapy. První z nich začne v pondělí a potrvá do 20. září. Po tuto dobu na blížící se vlak neupozorní tři přejezdy v okolí Náměště na Hané.
Druhá etapa začne 23. září a do 4. října vyřadí z provozu signalizaci na přejezdech u Drahanovic a Slatinic.
Třetí a zároveň nejdelší etapa se dotkne obou přejezdů u vlakového nádraží v Senici na Hané. Řidiči i vlakvedoucí projíždějící danými místy musejí dbát zvýšené opatrnosti od 7. do 24. října.
Kde nepůjdou "světla"
1. etapa, 9.-20. září
P7638 – přejezd mezi Senicí na Hané a Loučany
P7639 – přejezd mezi ulicemi Sokolská a Válník v Náměšti na Hané (u autobusové zastávky)
P7640 – přejezd mezi ulicemi Nádražní a Prostějovská v Náměšti na Hané (u vlakového nádraží)
2. etapa, 23. září – 4. října
P7642 – přejezd v Drahanovicích (u vlakového nádraží)
P7643 – přejezd mezi Drahanovicemi a Slatinicemi
P7645 – přejezd mezi Slatinicemi a Luběnicemi
P7647 – přejezd mezi Slatinicemi a Lutínem
3. etapa, 7.-24. října
P7633 – přejezd ve Vodní ulici v Senici na Hané (u vlakového nádraží)
P7634 – přejezd v Nádražní ulici v Senici na Hané (u vlakového nádraží)
Vlaky zpomalí a budou houkat
„Na vypnutých přejezdových zařízeních budou osazeny dopravní značky „Zabezpečovací zařízení mimo provoz“ a „Stůj, dej přednost v jízdě“ pro silniční provoz,“ ujistil Šlancar.
Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se situaci přizpůsobí i vlaky.
„Před přejezdem smí jet rychlostí maximálně deset kilometrů za hodinu a musí opakovaně houkat,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Strojvůdce bude na nebezpečné místo během jízdy upozorněn přenosnými přejezdníky.
Zástupci Správy železniční dopravní cesty jsou přesvědčeni, že ke kolizím s auty nedojde. Zdůraznili, že každý z těchto přejezdů je označený dopravními značkami podél silnice a také výstražným křížem.
„To znamená, že motorista musí dát vždy přednost vlaku a přes přejezd projet maximální rychlostí třicet kilometrů za hodinu,“ dodal Illiaš.
Řidič je rovněž povinen se před přejezdem rozhlédnout na obě strany, na což se klade důraz už při výuce v autoškolách.
Tratě dostanou nové číslo
Modernizovaným úsekem vede trať číslo 273 z Červenky do Prostějova a trať číslo 275 z Olomouce do Drahanovic.
V polovině prosince dojde k jejich přečíslování. Po zavedení nového jízdního řádu povede mezi Červenkou a Prostějovem trať označená číslem 307, druhé bylo přiděleno číslo 309.
Kdy pojedou nové stadlery?
Další výraznou změnou na železnici v této lokalitě má být nasazení nových vlaků.
Současné Regionovy by koncem letošního roku měly nahradit nízkopodlažní jednotky Stadler GTW, které České dráhy pořídily z Německa.
Vozy nejprve projdou modernizací, ovšem do soutěže vypsané Českými drahami se nikdo nepřihlásil a tendr bude muset být vypsán znovu. Do prosince tak vlaky nebudou na provoz připravené podle smlouvy.
Kdy se cestující přes železniční uzel v Senici na Hané svezou nízkopodlažní soupravou, zatím není jisté.
Podle Českých drah jsou ve hře dvě varianty. Buď na konkrétních trasách zůstanou stávající soupravy o něco déle, nebo je podle původního plánu nahradí vlaky z Německa už letos s tím, že projdou jen částečnou úpravou a kompletní modernizace se dočkají postupem času.
Za 12 jednotek D6460 národní dopravce zaplatil 190 milionů korun bez DPH, jejich modernizace přijde na 300 milionů.