Celkovou délku transportu odhadl mluvčí Leteckého muzea Olomouc, do jehož hangárů stroj mířil, na 60 metrů a výšku na zhruba 5,3 metru.

„Všechny části letounu jsme vezli ve dvousetmetrovém konvoji,“ uvedl Tomáš Kelnar.

Konvoj projel z Kunovic Uherským Hradištěm, Starým Městem, Babicemi, Napajedly, Otrokovicemi, Hulínem, přes Přerov, Lipník nad Bečvou, Dolní Újezd, Přáslavice a krátce před osmou hodinou večer dorazil do Olomouce.

„Nakládka i cesta byla naprosto bez problémů. Vyjeli jsme kolem šesté a podle plánu jsme so Olomouce dorazili za dvě hodiny. Pouze posledních pár stovek metrů v Neředíně bylo komplikovaných. Jsou zde tramvajové troleje a máme to na milimetry,“ řekl Zdeněk Svobodník, provozovatel muzea přímo na místě.

Náklad se neředínskou třídou Míru pohyboval velmi pomalu a vznikaly zde kolony aut.

K vidění bude jmenovaný letoun už tuto sobotu při slavnostní zahájení sezony v leteckém muzeu.

L-610 na cestě do olomouckého leteckého mueza. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Nejdůležitější je nakládání, cesta je brnkačka

Nakládání letounu v Kunovicích začalo už v osm hodin ráno.

„Nejpodstatnější je správné ukotvení a uložení letadla na přepravní soupravu, aby všechno na připravené trase proběhlo bez komplikací. Samotná cesta je už brnkačka, pokud je vše dobře připravené. Konvoj má tři doprovodná vozidla,“ uvedl Petr Gelnar, vedoucí trasovacího oddělení společnosti Nosreti, která převoz zajišťovala.

V Olomouci je maximální povolená výška nákladu pět metrů, stejné problémy čekaly i jinde po cestě.

„Proto jsme s sebou měli dozor elektrikářů, aby nedošlo k případným škodám na vedení,“ popsal Gelnar s tím, že společnost má zkušenosti s mnohem většími náklady.