Jakmile začne platit nový jízdní řád (12. prosince), tak nové Regionovy budou na dalších významných regionálních tratích převážet cestující.
Například se lidé v moderním vlaku svezou z Olomouce do Moravského Berouna, z Olomouce do Uničova či Šumperka nebo ze Zábřeha do Šumperka.
Do nákupů souprav Regionova investovaly České dráhy více než sto padesát milionů korun.
„Vlaky mají příjemný interiér, polstrované sedačky, jsou nízkopodlažní, a tak umožňují pohodlné cestování vozíčkářům nebo maminkám s kočárky," popsala tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
„Regionova má audiovizuální informační systém a také moderními tlačítka na ovládání dveří. Za jízdy jsou z bezpečnostních důvodů blokované,“ uvedl Šubová.
Regionovy nahradí letos v prosinci motorové vozy 851 a 831, které po železnici vozily cestující více než padesát let.
Staré vlaky se na kolejích objeví, jen když bude nutné posílit dopravu nebo při mimořádných situacích.
Kredence na Olomoucku končí jako poslední
Motorovým vlakům typu 831 a 851 se také přezdívalo Kredenc a Krokodýl.
Obě řady patří k legendám českých kolejí. Vozy typu 830/831 se začaly vyrábět v roce 1949. Mnozí fandové je však považují za zdařilejší než novější vozy ze 70. let.
"Kulatější" typ motoráku 851 má v rodném listu konec 60 let.
Dráhy tyto veterány postupně stahovaly z provozu, poslední exampláře Kredenců (830/831) brázdily krajinu právě na Olomoucku.
Cestující zde vozí Kredence vyrobené koncem 50. let 20. století. (kof)
Foto: Občanské sdružení Kroměřížská dráha
V kraji začnou jezdit tři moderní soupravy
České dráhy také představily změny, které se na vybraných regionálních spojích do tří let dotknou cestujících v kraji.
Podle náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka dráhy plánují pro Olomoucký kraj nakoupit tři nové soupravy.
„Nové elektrické i motorové jednotky budou nízkopodlažní. Ovládání dveří bude velmi jednoduché. Za jízdy budou blokované dveře, což zvýší bezpečnost. Lidé určitě přivítají i moderní design s pohodlnými sedačkami, klimatizaci a audiovizuální informační systém. Jízdní kola a objemná zavazadla si uloží do zvláštního prostoru,“ popsal Blažek.
Lidé by se měli nových vlaků dočkat do konce roku 2013. Převážet cestující budou mezi Nezamyslicemi, Prostějovem a Olomoucí a také mezi Šumperkem a Zábřehem. Za nákup vozů České dráhy zaplatí 432 milionů koun, část pěněz získají z Evropské unie.
Zástupci Českých drah také připomněli loňské i letošní investice do oprav nádražních budov. Změn se dočkalo hlavní nádraží v Olomouci, ale také v Jeseníku, kde se nyní budova opravuje.
Opraví nádraží v Uničově
V plánu mají České dráhy také rekonstrukci nádraží v Uničově, v Lipníku nad Bečvou, Přerově a Prostějově.
Vedle větších budov však České dráhy opravují i drobné nedostatky.
„Pro běžného cestujícího jsou nepostřehnutelné, nicméně jsou neméně důležité. Například ve Valšově a Moravském Berouně opravujeme jímky, v Hustopečích či Štěpánově vodovod. Pro stanici Branná připravujeme rekonstrukci střechy a částečně i čekárny. V plánu máme i úpravy v Hanušovicích,“ doplnila Šubová.