Po regionální trati budou vlaky uhánět rychlostí 160 kilometrů za hodinu, což je zatím výsadou hlavních železničních tepen v zemi. 

Zatím probíhají přípravné práce. Zahájení samotné elektrizace a zkapacitnění spojnice mezi Olomoucí a Šumperkem je plánováno na jaro 2019.

V současnosti je propojení Šternberk – Olomouc kapacitně za hranicí. Kolona střídá kolonu.

„Ví to každý, kdo denně jezdí do Olomouce do práce nebo opačně z Olomouce na Šternberk, Opavu. V kolonách stojíme všichni. Na tuto investici na železnici proto opravdu netrpělivě čekáme. Pokud by to tak bylo, a Šternberáci mohli jezdit do Olomouce osm minut vlakem, spousta občanů, kteří nyní volí auta, by toho okamžitě využila. Ulevilo by to Dolánkám,Týnečku i Olomouci. Přínos bude velký,“ reagoval starosta Šternberka Stanislav Orság.

Ujistil, že město spolupracuje a je připraveno pomoci resortu dopravy, aby se vyhlížená investice neoddalovala.

„Například z hlediska majetkoprávních úkonů, všude tam, kde bude naše parketa, tam budeme v součinnosti a koordinovat, aby se samotná realizace nijak neoddalovala,“ dodal Orság.

Rekonstrukce nádraží

Radní na podzim jednali s Českými drahami o rekonstrukci nádraží a celkové proměně přednádražního prostoru ve Šternberku.

„V plánu je komfortní parkoviště, přestupní terminál. Pamatovat se bude i na kvalitní zázemí pro cyklisty,“ popisoval starosta.

Zahájení elektrizace a zkapacitnění trati Olomouc – Uničov – Šumperk je v plánu na jaro roku 2019.

„To by se už mělo kopnout do země. Takový je zatím předpoklad,“ potvrdil Jaroslav Tomík, ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).

160 kilometrů za hodinu

Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky na hlavních železničních koridorech.

Na této regionální trati se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší.

Připravované spěšné vlaky umožní rychlé spojení z Uničova do Olomouce za 17 minut a ze Šternberku za 8 minut.

„Budou zastavovat jen ve Šternberku. Tyto spěšné vlaky tedy lépe obslouží dvě třetiny cestujících v tomto úseku v kvalitě srovnatelné s individuální automobilovou dopravou. Mezi Šumperkem a Uničovem zastaví všude, takže urychlí spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o cca 10 až 25 minut. Půjde o jednu z nejrychlejších a také nejmodernějších železničních regionálních tratí v naší zemi,“ popisoval Tomík.

Za 5 miliard

Přínos modernizace, která si vyžádá více než pět miliard korun, poznají i malé vesnice mezi Olomoucí a Šternberkem, které nejsou pokryty autobusovými linkami.

„Přínosy pro obce Hlušovice a Štarnov jsou zkrácení jízdních dob do Olomouce, a to ze Štarnova o 3 minuty. Do Uničova ze Štarnova o 5 minut. Dalším přínosem přímo pro tyto obce bude přímé spojení do Přerova, bezbariérová nástupiště a moderní vozidla,“ vyjmenovával Tomík.

Přidání spojů?

Jestli se na trať vejdou další spoje, aby z Hlušovic do Olomouce nejezdily vlaky jen jednou za hodinu, jako nyní, se ukáže až po spuštění provozu a na základě finančních možností kraje.

„Modelový provozní koncept ve špičkových obdobích dne předpokládá hodinový interval všude zastavovacích osobních vlaků a hodinový interval spěšných vlaků. Přidávání dalších zastávkových spojů mezi Olomoucí a Šternberkem budeme moct zvážit na základě vývoje frekvence cestujících a na základě finančních možností kraje,“ vysvětloval Tomík.

V Hlušovicích na revoluci na kolejích na okraji obce netrpělivě čekají a byli by rádi, pokud by vlaky stavěly častěji.

„Ale uvidíme, jaké budou možnosti, ale přivítali bychom to,“ reagoval starosta Jaromír Malý. Pro Hlušovice bude mít modernizace železnice přínos i na silnicích.

„Budou rozšířeny oba podjezdy, jak na Týneček, tak na Dolany a počítá se zároveň s rekonstrukcí komunikace,“ vyjmenovával starosta.

Na trať vyrazí RegioPanter

V rámci elektrizace regionální trati se plánuje oprava všech stanic a zastávek, vybudování bezbarierových přístupů na nástupiště, zabezpečení přejezdů, udělání protihlukových opatření a posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce.

Po elektrizaci trati České dráhy počítají s nasazením elektrických souprav RegioPanter. Ty nyní vozí cestující například mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí.

Čeká se na územní rozhodnutíElektrizace trati Olomouc -Uničov - Šumperk, která byla rozdělena na tři stavební části, čeká na územní rozhodnutí. Budovat by se mělo podle ministerstva dopravy od dubna 2019. „Příprava elektrizace a zkapacitnění tratě byla v návaznosti na studii proveditelnosti rozdělena do tří stavebních částí: Šumperk - Libina, Libina - Uničov a Uničov - Olomouc. U všech staveb aktuálně probíhá proces územního řízení s předpokladem brzkého vydání územního rozhodnutí,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Následovat bude zpracování dokumentace pro stavební povolení . V rámci procesu EIA, jak vyplynulo z takzvaného zjišťovacího řízení, nebude elektrizace trati posuzována. „Samotné zahájení prvních částí stavby je pak plánováno v termínu duben 2019 - v návaznosti na dokončení dokumentací pro stavební povolení a průběh výběrových řízení na zhotovitele stavby,“ vysvětloval Neřold. Kompletní elektrizace a navýšení rychlosti až do 160 kilometrů za hodinu umožní podle ministerstva dopravy výrazný rozvoj regionální dopravy na kolejích a převedení dopravy na ekologicky přijatelnou železniční dopravu v elektrické trakci. „Elektrizace tratě tak významně přispěje k plnění požadavků na energetické úspory díky snížení potřeby využití fosilních paliv,“ uzavřel Neřold.