VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejrychlejší regionální železnice? Připravuje se na Olomoucku

FOTOGALERIE / Modernizace za miliardy zrychlí cestování mezi Olomoucí a Uničovem na 17 minut. Po kolejích! 

14.12.2017
SDÍLEJ:

Souprava ČD RegioPanterFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Po regionální trati budou vlaky uhánět rychlostí 160 kilometrů za hodinu, což je zatím výsadou hlavních železničních tepen v zemi. 

Zatím probíhají přípravné práce. Zahájení samotné elektrizace a zkapacitnění spojnice mezi Olomoucí a Šumperkem je plánováno na jaro 2019.

V současnosti je propojení Šternberk – Olomouc kapacitně za hranicí. Kolona střídá kolonu.

„Ví to každý, kdo denně jezdí do Olomouce do práce nebo opačně z Olomouce na Šternberk, Opavu. V kolonách stojíme všichni. Na tuto investici na železnici proto opravdu netrpělivě čekáme. Pokud by to tak bylo, a Šternberáci mohli jezdit do Olomouce osm minut vlakem, spousta občanů, kteří nyní volí auta, by toho okamžitě využila. Ulevilo by to Dolánkám,Týnečku i Olomouci. Přínos bude velký,“ reagoval starosta Šternberka Stanislav Orság.

Ujistil, že město spolupracuje a je připraveno pomoci resortu dopravy, aby se vyhlížená investice neoddalovala.

„Například z hlediska majetkoprávních úkonů, všude tam, kde bude naše parketa, tam budeme v součinnosti a koordinovat, aby se samotná realizace nijak neoddalovala,“ dodal Orság.

Rekonstrukce nádraží

Radní na podzim jednali s Českými drahami o rekonstrukci nádraží a celkové proměně přednádražního prostoru ve Šternberku.

„V plánu je komfortní parkoviště, přestupní terminál. Pamatovat se bude i na kvalitní zázemí pro cyklisty,“ popisoval starosta.

Zahájení elektrizace a zkapacitnění trati Olomouc – Uničov – Šumperk je v plánu na jaro roku 2019.

„To by se už mělo kopnout do země. Takový je zatím předpoklad,“ potvrdil Jaroslav Tomík, ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).

160 kilometrů za hodinu

Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky na hlavních železničních koridorech.

Na této regionální trati se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší.

Připravované spěšné vlaky umožní rychlé spojení z Uničova do Olomouce za 17 minut a ze Šternberku za 8 minut.

„Budou zastavovat jen ve Šternberku. Tyto spěšné vlaky tedy lépe obslouží dvě třetiny cestujících v tomto úseku v kvalitě srovnatelné s individuální automobilovou dopravou. Mezi Šumperkem a Uničovem zastaví všude, takže urychlí spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o cca 10 až 25 minut. Půjde o jednu z nejrychlejších a také nejmodernějších železničních regionálních tratí v naší zemi,“ popisoval Tomík.

Za 5 miliard

Přínos modernizace, která si vyžádá více než pět miliard korun, poznají i malé vesnice mezi Olomoucí a Šternberkem, které nejsou pokryty autobusovými linkami.

„Přínosy pro obce Hlušovice a Štarnov jsou zkrácení jízdních dob do Olomouce, a to ze Štarnova o 3 minuty. Do Uničova ze Štarnova o 5 minut. Dalším přínosem přímo pro tyto obce bude přímé spojení do Přerova, bezbariérová nástupiště a moderní vozidla,“ vyjmenovával Tomík.

Přidání spojů?

Jestli se na trať vejdou další spoje, aby z Hlušovic do Olomouce nejezdily vlaky jen jednou za hodinu, jako nyní, se ukáže až po spuštění provozu a na základě finančních možností kraje.

„Modelový provozní koncept ve špičkových obdobích dne předpokládá hodinový interval všude zastavovacích osobních vlaků a hodinový interval spěšných vlaků. Přidávání dalších zastávkových spojů mezi Olomoucí a Šternberkem budeme moct zvážit na základě vývoje frekvence cestujících a na základě finančních možností kraje,“ vysvětloval Tomík.

V Hlušovicích na revoluci na kolejích na okraji obce netrpělivě čekají a byli by rádi, pokud by vlaky stavěly častěji.

„Ale uvidíme, jaké budou možnosti, ale přivítali bychom to,“ reagoval starosta Jaromír Malý. Pro Hlušovice bude mít modernizace železnice přínos i na silnicích.

„Budou rozšířeny oba podjezdy, jak na Týneček, tak na Dolany a počítá se zároveň s rekonstrukcí komunikace,“ vyjmenovával starosta.

Na trať vyrazí RegioPanter

V rámci elektrizace regionální trati se plánuje oprava všech stanic a zastávek, vybudování bezbarierových přístupů na nástupiště, zabezpečení přejezdů, udělání protihlukových opatření a posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce.

Po elektrizaci trati České dráhy počítají s nasazením elektrických souprav RegioPanter. Ty nyní vozí cestující například mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí.

Čeká se na územní rozhodnutíElektrizace trati Olomouc -Uničov - Šumperk, která byla rozdělena na tři stavební části, čeká na územní rozhodnutí. Budovat by se mělo podle ministerstva dopravy od dubna 2019. „Příprava elektrizace a zkapacitnění tratě byla v návaznosti na studii proveditelnosti rozdělena do tří stavebních částí: Šumperk - Libina, Libina - Uničov a Uničov - Olomouc. U všech staveb aktuálně probíhá proces územního řízení s předpokladem brzkého vydání územního rozhodnutí,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Následovat bude zpracování dokumentace pro stavební povolení . V rámci procesu EIA, jak vyplynulo z takzvaného zjišťovacího řízení, nebude elektrizace trati posuzována. „Samotné zahájení prvních částí stavby je pak plánováno v termínu duben 2019 - v návaznosti na dokončení dokumentací pro stavební povolení a průběh výběrových řízení na zhotovitele stavby,“ vysvětloval Neřold. Kompletní elektrizace a navýšení rychlosti až do 160 kilometrů za hodinu umožní podle ministerstva dopravy výrazný rozvoj regionální dopravy na kolejích a převedení dopravy na ekologicky přijatelnou železniční dopravu v elektrické trakci. „Elektrizace tratě tak významně přispěje k plnění požadavků na energetické úspory díky snížení potřeby využití fosilních paliv,“ uzavřel Neřold.

Autor: Daniela Tauberová

14.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič autobusu 28 000 Kč Řidiči autobusů v městské hromadné dopravě Řidič autobusu MHD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Koželužská č.p. 563/1, Olomouc. Nástup: dle dohody., , Nabízíme:, - perspektivní zaměstnání a zázemí stabilní společnosti, - jízdní výhody pro zaměstnance i rodinné příslušníky, - 5 týdnů dovolené, - stabilizační odměnu ve výši tří průměrných měsíčních mezd časově rozloženou do 3 let., - další zaměstnanecké výhody - příspěvek na stravování, příspěvek na penzijní spoření nebo životní pojištění až 4.000 Kč měsíčně, stabilizační a věrnostní odměny, osobní účet zaměstnance, 1x ročně úhrada prvních tří dnů pracovní neschopnosti, výhodné mobilní tarify i pro rodinné příslušníky a další, , Požadujeme:, - minimálně řidičský průkaz skupiny B, - věk nad 21 let, - výpis z karty řidiče, - trestní bezúhonnost , - dobrý zdravotní stav, , Pracovní doba:, - jedná se o turnusovou práci (4 dny práce - 2 dny volna), rozvrženou na dny pondělí až neděle, , Nabízíme možnost bezplatného rozšíření řidičského oprávnění na autobus prostřednictvím DPMO, a.s., , Přihlášky s profesním životopisem a telefonním kontaktem přijímá POUZE personalista DPMO, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s., Koželužská 563/1, 771 10 Olomouce, tel.: 585 533 176, e-mail: vranova@dpmo.cz.. Pracoviště: Dopravní podnik města olomouce, a.s., Koželužská, č.p. 563, 779 00 Olomouc 9. Informace: Eva Vránová, +420 585 533 176. Výroba - Výroba Seřizovači 21 500 Kč Seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů Obráběči kovů - soustružník | Olomouc (1803002). Požadované vzdělání: úsv. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Obráběč kovů - soustružník | Olomouc (1803002), , Jste vhodným uchazečem, pokud:, - máte SŠ nebo SOU vzdělání (obráběč kovů - soustružník), - ovládáte znalost čtení výrobního příkazu a technické dokumentace, - máte praxi ve výrobní společnosti, , Budete se věnovat:, - obrábění dle technologického postupu, - kontrola a měření podle předepsaných měřidel, - identifikace neshodných kusů, , Proč by se Vám mohla tato pracovní nabídka líbit?, - nabízíme práci na HPP, - máte možnost přestupu do kmene firmy, - máte nárok na 25 dní dovolené , - přispíváme na stravování, , Pracoviště: Olomouc, Mzda: mzda od 21.500 Kč + čtvrtletní bonusy, Nástup: dle dohody, Směnnost: třísměnný provoz, , Pokud vás uvedené informace oslovily, splňujete požadavky nebo máte k nabízené pozici jakékoliv dotazy, kontaktujte nás na tel. 773 447 447 anebo e-mailem na prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o.., Pavelčákova, č.p. 437, 779 00 Olomouc 9. Informace: Kontakt, +420 773 447 447. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 13 984 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Expedient. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13984 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Pavelkova č.p. 597/18, Olomouc., Pracovní náplň: příprava výrobků k expedici, vychystávání zboží podle požadavku, manipulace s paletovým vozíkem, práce s mobilním terminálem, práce v chladu, Požadujeme:, - samostatnost, manuální zručnost, zodpovědnost, flexibilita, - ochota pracovat v chladu (cca 6°C), Výhodou:, - SŠ vzdělání potravinářského směru výhodou, - praxe ve výrobním podniku na obdobné pozici výhodou., Nabízíme:, - zázemí stabilní společnosti, dobrý kolektiv, - práci v třísměnném provozu (po - pá, občas so nebo ne jako přesčas), - benefity - výhodné závodní stravování, 5 týdnů dovolené, penzijní připojištění, Flexi Pass, Směny: 6:00 - 14:00 hod., 14:00 - 22:00 hod., 22:00 - 6:00 hod., První kontakt je možný POUZE mailem.. Pracoviště: Olma, a.s., Pavelkova, č.p. 597, 779 00 Olomouc 9. Informace: Veronika Steidlová, . Výroba - Výroba Seřizovači 18 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Programátor a obsluha CNC. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Pracoviště: Libušina č.p. 459/101a, Olomouc., Náplň práce: obsluha CNC; programování CNC; manipulace s výrobky., Požadujeme: dobrý zdravotní stav, věk nad 18 let, vyučení v oboru s praxí., Zaměstnanecké výhody: stravenky po zkušební době, možnost kariérního růstu, bonusový program, příplatky nad rámec ZP, možnost ubytování., Směny PO - PÁ: 6:00 - 14:00 hod., 14:00 - 22:00 hod., 22:00 - 6:00 hod., První kontakt POUZE telefonicky od 8:00 - 15:30 hod. nebo mailem.. Pracoviště: Kšx - delta, s.r.o. - prac. olomouc, Libušina, č.p. 459, 779 00 Olomouc 9. Informace: Simona Bernardi, +420 602 589 465.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Motorkář najel v Mohelnici do policistky, která se jej pokoušela zastavit. Snímek z kamery policejního vozu
2 7

Motorkář najel přímo do policistky, skončila v nemocnici

Sigma Olomouc vs. Fastav Zlín
7

Sigma remizovala se Zlínem. Texl skočil z lavičky a vystřelil bod

Kanál Dunaj-Odra-Labe má šanci, zhrozili se v obcích na Hané

Projekt vodního koridoru propojující řeky Dunaj, Odra a Labe má šanci. Je ekonomicky efektivní. Potvrdila to po dvou letech prací studie proveditelnosti, která hodnotila přínosy investice ve výši až 582 miliard korun.

Kam o víkendu? Na bitvu s Prušáky i velký výlov

Pravidelná porce tipů na zajímavé víkendové akce na Olomoucku. Vyberte si a vyražte!

Nově narozená miminka na Olomoucku - 42. týden 2018

Po delší pauze se na náš web vrací galerie nově narozených miminek. Díky vstřícnosti olomoucké a šternberské porodnice se tak na ně můžete podívat nejen v sobotním tištěném vydání Olomouckého deníku, ale opět i na internetu.   

Třetí výhra Mory v řadě! Obrat zařídili Ondrušek se Škůrkem

Kohouti šli do boje o třetí vítězství v řadě bez zraněného kapitána Martina Vyrůbalíka, jeho zástupce Jiří Ondrušek důležitou trefou do sítě Pardubic zavelel k obratu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT