Při jízdě po zasněžených vozovkách se řidiči musejí i přes veškerou snahu silničářů často spoléhat jen sami na sebe. „

V neděli jsem musel vyjet z Prostějova do Olomouce. Počítal jsem s tím, že silnice budou ještě neodklizené, a raději najel na dálnici. Moc jsem si ale nepomohl. Ještě hodinu po poledni jsem jel po zasněžené dálnici v kolejích vyjetých automobily, které jely padesátikilometrovou rychlostí přede mnou. Totéž jsem zažil i v listopadu, kdy sníh napadl přímo na svátek Martina,“ popsal své zkušenosti čtyřicetiletý motorista Jaroslav Navrátil.

Do úklidu dálnice se musí Správa a údržba silnic Olomouckého kraje (SSOK) pustit do dvou hodin od zjištění závady na vozovce. Na vozovkách první třídy platí tříhodinový limit, vozovky druhé třídy musejí silničáři upravit do šesti hodin a komunikace třetí třídy do dvanácti hodin.

„Při sněžení nebo ledovce je vždycky v terénu veškerá naše technika. Není ale možné, aby byly všechny úseky hned stoprocentně uklizené a silnice naprosto čisté a suché. Většinou je však údržba vozovek na Olomoucku nadstandardní,“ hájil své zaměstnance Pavel Španner ze SSOK.

Řidič, který havaruje na vozovce pokryté ledovkou nebo vrstvou sněhu, nemá možnost žádat o náhradu škody správce komunikace.

„Podle silničního zákona je povinný přizpůsobit jízdu stavu vozovky a aktuálním povětrnostním podmínkám. Například při ledovce je brzdná dráha mnohem delší, takže řidič musí jet pomalu a opatrně. Pokud není šofér dostatečně zkušený, neměl by raději při podobných kalamitách vyjíždět vůbec,“ doporučila olomoucká policejní mluvčí Marta Vlachová.

Lidé, kteří se zraní při pádu na neuklizeném nebo zledovatělém chodníku, však už o?odškodné žádat mohou. Technické služby města Olomouce (TSMO) se však s?těmito případy setkávají výjimečně. Letošní ani loňskou zimu jsme podobnou věc neřešili.

„V minulosti se vždy jednalo o jeden až dva případy do roka. Magistrát je proti podobným případům pojištěný. Občané, kteří úraz na chodníku utrpěli, by měli mít kromě lékařské zprávy také svědka a znát přesné místo a čas, kde ke zranění došlo. Tyto údaje obvykle vyžaduje pojišťovna,“ sdělil Antonín Zívala z TSMO.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika