Jestli po čínské návštěvě bude realizace megalomanského vodního díla plánovaného i na území Olomouckého kraje blíže, nebo ne, je otázkou.

Objem čínských investic Hrad odhadoval na 45 miliard korun.

V úterýa český prezident Miloš Zeman uvedl, že jen na letošní rok je to 95 miliard korun. Právě propojení tří významných evropských řek před třemi týdny uvedl jako příklad možné spolupráce Hynek Kmoníček.

„Už u mě bylo několik čínských delegací včetně obrovské společnosti, která postavila (přehradu) Three Gorges (Tři soutěsky) a zajímaly se o technické parametry, protože z čínského pohledu to megaprojekt není," řekl ČTK s tím, že uskutečnění projektu bude záležet na tom, kam se Čína rozhodne směřovat finance určené na zahraniční investice.

Možná trasa kanálu D-O-L

Trasa kanálu D-O-L

Pracovní místa i turisté

Jestli se do nich skutečně vejde financování průplavu, hovoří se o části mezi Dunajem a Hodonínem, by mohlo být zřejmé ve středu.

Na podepsané dohody jsou zvědavi i politici z Olomouckého kraje, kudy má vést třetí etapa, včetně výstupní větve k rozvodí mezi Dunajem a Odrou.

Trasa je podchycena v zásadách územního rozvoje Olomouckého kraje.

„Kanál má řadu odpůrců, ale přinesl by pracovní místa, a těch by nebylo málo, také by přispěl k zadržení vody v krajině, rozvoji cestovního ruchu, měl by protipovodňovou funkci. Z tohoto pohledu by bylo přínosné, pokud by přišel investor, který by projekt zafinancoval," hodnotil hejtman Jiří Rozbořil.

Zatímco propagátoři vodního díla spojují s realizací projektu vítané ekonomické oživení, ekologům při představě zničených nivních biotopů uvolňujících vodu do tří moří hrůzou vstávají vlasy na hlavě.

Před výstavbou paralelního koridoru k řece Moravě varují.

370 kilometrů za 400 miliard korun

Debaty o propojení největších evropských řek a přímém spojení Česka s Hamburkem, Štětínem a rumunskou Constantou se vedou desítky let.

Koridor v plánech omezuje řadu obcí nejen v Olomouckém kraji, kudy má vést podstatná část třetí etapy.

Na Olomoucku by měl koridor směřovat východně od Olomouce a procházet kolem Štěpánova, Moravské Huzové a Pňovic ke Střelicícm, kde se podle plánů počítá s vysokou plavební komorou.

Celkem 370 kilometrů dlouhý kanál by měl spolykat kolem 400 miliard korun.