Podle dopravních policistů ale pro koloběžkáře platí stejná pravidla v silničním provozu jako pro cyklisty. Na chodnících nemají se svými „stroji" co dělat, patří na silnice a cyklostezky.
Na koloběžkách se v olomouckých ulicích pohybuje stále více dospělých lidí. Prohánějí se na nich studenti, lidé okolo čtyřicítky v doprovodu svých dětí, ale i prošedivělí senioři.
Většinou na nich brázdí chodníky i když právě tam nepatří. Podle zákona o silničním provozu je totiž koloběžka jízdním kolem.
„Člověk pohybující se na koloběžce má statut cyklisty. Chodcem se stává jen v okamžiku, kdy tento dopravní prostředek tlačí vedle sebe. Po chodníku nebo stezce pro chodce koloběžkáři jezdit nesmějí. Za jízdní kolo se považují také koloběžky s pomocným motorem, pokud splňují požadavky dané vyhláškou," upozornil vedoucí odboru služby dopravní policie krajského policejního ředitelství Dušan Věženský.
Povinné vybavení
Koloběžky by proto měly být vybavené také osvětlením, odrazkami a zvonkem.
Pro děti do osmnácti let jsou na nich povinné ochranné cyklistické přilby.
Koloběžky si můžete i půjčit
Zájemci, kteří si chtějí jízdu na koloběžkách před jejich koupí nejdříve vyzkoušet, mají v Olomouckém kraji na výběr několik půjčoven, rozšířené jsou hlavně v Jeseníkách. Na Olomoucku je možné si moderní kolobky otestovat v dopravním centru Semafor, v soukromé půjčovně v olomoucké městské části Chomoutov nebo v další půjčovně v Bouzově.
Obyvatelé hanácké metropole si kolobky rádi půjčují právě ve zmíněném Semaforu.
„Chodíme tam se synem často. On jezdí po hřišti na vlastním kole a učí se dopravním předpisům, já si na koloběžce zatím příjemně protáhnu tělo. Doma bych ji nevyužil, tady si ji můžu půjčit za pár korun, což mi vyhovuje," pochvaloval si půjčovnu sedmatřicetiletý Olomoučan Petr.
Bezpečnější a obratnější
Koordinátor Semaforu Jan Řihošek si koloběžku pořídil před rokem a je s ní maximálně spokojený.
„Od té doby jsem už na klasické jízdní kolo nesedl. Na kolobce jezdím až dvacetikilometrovou rychlostí, do městského provozu je obratnější a bezpečnější než bicykl," poznamenal jednašedesátiletý Řihošek.
Kromě toho, že se díky kolobce ve městě poměrně rychle dostane všude, kam potřebuje, má tento dopravní prostředek nezanedbatelný přínos pro jeho zdraví i tělesnou kondici.
„Od té doby, co na ní jezdím, už nevím, co to jsou bolesti zad. Na kolobce je páteř pěkně rovná, zatímco na jízdním kole je člověk ohnutý do oblouku, což zádům neprospívá. Lidé si při pravidelné jízdě zpevní svaly a ztratí přebytečné kilogramy," vysvětlil Řihošek.
Na kolobce si léčí plotýnku
Za pravdu mu v internetových diskusích dávají mnozí majitelé koloběžek.
Například kolobkář Milan na stránkách českého výrobce popisuje, jak se zbavil problémů s posunutou páteřní plotýnkou. Lékaři, léčitelé ani pobyt v nemocnici mu výrazně nepomohli.
„Verdikt lékařů nakonec zněl operace. Pak jsem si ale půjčil koloběžku. Po třech hodinových jízdách se bolesti zmenšily a hybnost zlepšila. Natolik výrazně, že předpokládám brzké uzdravení i bez operace. Po prožitých bolestech to považuji za zázrak. Kupuji si teď vlastní kolobku a doporučuji ji všem lidem, kteří mají sedavé zaměstnání a trápí je bolesti zad," svěřil se spokojený Milan s tím, že si vybere některý z modelů tuzemské firmy Kostka kolobka, která je už několik let vyrábí v Hanušovicích na Šumpersku.
Vyrábí se v Hanušovicích
Právě tato společnost je jedním z dvou největších světových producentů koloběžek, každoročně vyrobí přes deset tisíc kusů těchto dopravních prostředků. Nabízí různé typy pro děti, dospělé, seniory i zdravotně a mentálně postižené.
Ceny dětských koloběžek začínají na třech tisících, ty větší pro dospělé stojí okolo šesti až osmi tisíc korun.
„Koloběžky vyrábíme přímo v našem moravském závodě, rozhodně se nejedná o dovoz z Číny. Na laserových strojích se pálí, řežou a frézují konstrukce. Ty se pak na robotizovaných linkách ohýbají a svařují. Vše vyrábíme tak, abychom eliminovali možnou lidskou chybu. Ze zahraničí kupujeme jen některé komponenty jako například brzdy," uvedl marketingový manažer Petr Neugebauer.
V České republice jsou nejčastějšími majiteli hanušovických kolobek obyvatelé Středočeského kraje, kde jsou nejvyšší mzdy i velká kupní síla obyvatelstva.
Naopak nejméně za koloběžky utrácejí právě lidé z Olomouckého kraje.
„Je to dáno tím, že je to jeden z nejchudších krajů s příjmy, které jsou výrazně pod celorepublikovým průměrem," poznamenal Neugebauer.
Největšími zahraničními odběrateli jsou podle něj Německo, Švýcarsko a Rakousko. Firma zaměstnávající 65 stálých pracovníků koloběžky úspěšně prodává také do Austrálie, Kanady, USA, Ruska, Skandinávie či na Nový Zéland.