„Nádraží vypadalo příšerně. Ostuda. Přitom je to vstupní brána do města. Dobře, že to zmodernizují,“ hodnotil přestavbu zchátralého objektu zhruba padesátník, jenž ve středu k večeru projížděl touto částí Ondrášova na kole.

Po zásahu stavebních strojů zbude u kolejiště centrální část nádražní budovy. Horní patro již postupně mizí. Demolici čekají i boční křídla. Hotovo bude v dubnu příštího roku.

„Díky celkové rekonstrukci získá budova nový vzhled, zároveň dojde ke snížení tepelných ztrát, snížení nákladů na provoz,“ poukázala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Rekonstrukce má přinést vyšší komfort

Projekt Správy železnic počítá s novou střechou nad ponechanou centrální částí, která bude zateplena a firma zde vymění okna a dveře. „Rekonstrukcí získají cestující vyšší komfort cestování – bezbariérový přístup do budovy, nové bezbariérové toalety, mobiliář,“ informovala mluvčí.

Podle Správy železnic je zmenšení objemu budovy v Moravském Berouně-Ondrášově nevyhnutelné. Nádraží stojí mimo město a chátrající prostory dlouhodobě nemají využití.

Podle starosty Moravského Berouna Tomáše Ferance je to správné rozhodnutí.

„Už se všichni těšíme, až nádraží bude zrekonstruované. Budova je v hrozném stavu,“ sdělil již dříve Deníku starosta.

Město má v plánu investici do prostranství před nádražím. Vznikne parkoviště pro více než desítku vozidel a nový chodník.

Zatímco v Moravském Berouně se Správa železnic setkala s podporou „optimalizace“, Jívová, Hlubočky a Velká Bystřice takový osud objektům nepřejí. Chtějí získat tyto nádražní objekty, pro které by obce měly využití.

„Aktuálně je projednáván prodej budovy zastávky v Jívové, kde se jedná o převodu budovy s obcí. Přesné podmínky převodu budou stanoveny,“ reagovala mluvčí Správy železnic.

Smělé plány v Jívové

Obec by netypickou drážní budovu, která má připomínat horský hotel v Tatrách, chtěla využít zejména pro spolky a místní školu.

„Zároveň bychom ji mohli pronajímat veřejnosti. Pro turisty může být atraktivní přespat v nádražní budově. Má toalety, sprchu, lůžek by mohlo být po úpravách až dvacet. V této části údolí Bystřice chybí občerstvení, které bychom mohli v objektu zřídit,“ zasnil se starosta Jívové Jan Pewner.

Záchranu si přejí Hlubočky pro historické nádraží na Dukle, které bylo kdysi ozdobou železnice jako historický objekt v Hrubé Vodě. Tek koupil a chce opravit soukromník.

„Přidali jsme se k iniciativě starostů. Pokud objekt získáme, bude to velká zátěž, protože je v katastrofálním stavu. Ale nechceme připustit, aby byl zničen tento kus historie a budovu nahradila nějaká ‚eurozastávka‘,“ řekla Deníku starostka Hluboček Eva Hasníková.

O nádraží se zajímá i Velká Bystřice. Osud budovy je nejasný.

„Co máme neoficiální zprávy, chtějí udělat menší opravu, aby budova nehyzdila vstup do města,“ sdělil Deníku starosta Marek Pazdera.

Město má zájem objekt využít.

„U nás je bohatý spolkový život a některé spolky se nemají kde scházet. U nádraží je velké hřiště a máme studii na jeho přeměnu na dopravní hřiště, které by mohlo mít v objektu zázemí,“ popisoval starosta.

Snaha o převod za korunu

Obce ani město však nepůjdou cestou nejvyšší nabídky, jak by si přála Správa železnic. Požádaly o převod budov za symbolickou jednu korunu.

„Podmínky převodu jsou pro nás rozhodující,“ řekl Deníku starosta Jívové.

„Obec nemá prostředky na to, aby budovu kupovala. Záleží nám však na tom, aby zůstala zachována a sloužila lidem. Věříme, že se domluvíme,“ dodal. „Zatím čekáme, jak bude požadavek vyhodnocen. Odpověď neznáme," dodala starostka Hluboček.

Jak uvedla mluvčí Nela Friebová, možnosti Správy železnic v rámci převodu trvale nepotřebného a převoditelného nemovitého majetku jsou vymezeny platnou legislativou a závazným dokumentem Ministerstva dopravy - Koncepcí při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.

„Správa železnic se snaží zvýšit informovanost územních samosprávných celků a místních akčních skupin o možných prodejích majetku. Veškeré možné pozbývání majetku bude projednáno s dotčenými kraji, obcemi a spolky. Důraz klade také na zvýšení kvality propagace majetku k pozbytí veřejnou soutěží a na zvýšení aktivity při vyhledávání majetku k pozbytí,“ vysvětlovala mluvčí Správy železnic.