Bagry z ní ukousnou podstatnou část a objekt projde modernizací, aby odpovídal současným potřebám železniční dopravy na regionální trati, s níž má resort dopravy velké plány. Za pár let se stane nejrychlejší v České republice.

Šternberk však přijde o další historickou budovu.

„Nesouhlasíme s tím. Takovou budovu už nikdo nepostaví, má genius loci. Zmizí kus historie města,“ zlobili se paní Světlana a pan Svatopluk, když ve čtvrtek odpoledne postávali před nádražní restaurací.

„Kam budeme chodit na pivo? Na pumpu, do Lidlu?“ dodal důchodce.

Bourání na etapy

Modernizace šternberského nádraží je v plánu dlouho. Projektanti podle Správy železniční dopravní cesty hledali optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz.

„A zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu,“ vysvětlovala zásah mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Samotná rekonstrukce se bude koordinovat s připravovanou modernizací trati Olomouc – Uničov – Šumperk.

„Celkové náklady předpokládáme kolem 34 milionů korun. Práce zahájíme ještě letos na podzim, dokončíme pak nejpozději do jara roku 2020,“ informovala mluvčí.

SŽDC plánuje v prvních dvou etapách odbourat patro výpravní budovy a její pravou boční část - z pohledu od kolejí.

„V poslední etapě pak levou část, kde bude po dobu modernizace trati umístěny dopravní technologie. Jakmile dojde k jejímu přemístění, odbourá se tedy i tato část,“ vysvětlovala Šubová.

Cestující se mohou těšit na zcela novou čekárnu, pokladny a WC.

„K případnému využití bude i komerční prosto, kde je možné zřídit například občerstvení,“ reagovala mluvčí SŽDC.

Velké emoce

Vedení města mrzí, že historická budova nezůstane zachována.

Bourání a podoba nového nádraží vybudila emoce v celém městě.

„Je to škoda, že ve Šternberku zmizí další historická budova. Jako občana mě to velmi mrzí,“ reagoval starosta Stanislav Orság (ODS).

„Tehdy ještě České dráhy se snažily najít cestu, jak budovu zachovat a najít její využitelnost. Bohužel se to nepodařilo,“ dodal.

České dráhy, než byla nádraží převedena na SŽDC, se obracely i na město, aby pomohlo najít investora.

Celková oprava byla spočítána na zhruba 60 milionů korun. Měsíce se hledal subjekt, který by komerční prostory po rekonstrukci využíval a spolupodílel se finančně na rekonstrukci nebo se zavázal k nájmu, aby se investice ČD do komerčních prostor navrátila.

Modernizace stanice souvisí s připravovanou elektrizací železnice mezi Olomoucí a Šumperkem, kde budou vlaky uhánět rychlostí 160 kilometrů za hodinu, což je zatím výsadou hlavních železničních tepen v zemi.

Z Olomouce do Uničova za 17 minut

Cesta mezi Olomouci a Uničovem potrvá po kolejích pouhých 17 minut. Zahájení elektrizace a zkapacitnění trati Olomouc – Uničov – Šumperk je v plánu na jaro roku 2019.

Investice si vyžádá více než pět miliard korun. V plánu je oprava všech stanic a zastávek, vybudování bezbarierových přístupů na nástupiště, zabezpečení přejezdů, udělání protihlukových opatření a posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce.

Po elektrizaci trati České dráhy počítají s nasazením elektrických souprav RegioPanter, které vozí cestující například mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí. Zatím jsou pouze tři.