Nádražní budova ve Štěpánově sice prošla nákladnou rekonstrukcí, ale cestujícím jsou vynaložené peníze k ničemu. Leda by si chtěli vyčistit oblečení v provozovně, která je v objektu v nájmu. Lidé, kteří pravidelně jezdí vlakem, to kritizují.

Nový vlastník budovy, Správa železniční a dopravní cesty, však přislíbil, že štěpánovské nádraží opět ožije.

„Skončil jsem v roce 2005. Tři roky po nákladné opravě," vzpomínal Karel Mikšík, který pracoval jako výpravčí ve Štěpánově 34 let, na to, jak na stanici postupně zanikala jedna služba za druhou. Místo si našel na Šumpersku, kam denně dojížděl a sledoval, jak zrekonstruovaná nádražní budova u hlavního železničního koridoru postupně přestává sloužit cestujícím úplně.

„Uzavřela se pokladna a v dubnu 2012 čekárna," připomněl největší omezení, se kterým se cestující dodnes nesmířili. „Záchody, které byly v přístavbě, zrušily. Místo, kde by mohly být, zabrala prádelna," kroutil hlavou bývalý výpravčí.

Obyvatelé Štěpánova a lidé, kteří jezdí do obce za prací, stav kritizují. Nemohou se smířit s tím, že budova se za veřejné peníze opravila, ale lidem záhy sloužit přestala.

„Teď je teplo, ale v zimě, když mrzne, je hodně nepříjemné čekat patnáct nebo i třicet minut na opožděný vlak venku před nádražím," reagovala dvaasedmdesátiletá Milada, která cestuje do Štěpánova i třikrát týdně. „Nebo když prší? Jediným útočištěm je malý přístřešek u podchodu," poukazovala žena.

Stávající 'čekárna' u podchodu nádraží ve Štěpánově.

Stávající "čekárna" u podchodu nádraží ve Štěpánově. Foto: DENÍK/Daniela Tauberová


Že cestující na hlavní železniční tepně nemají ve Štěpánově zázemí, pociťují například v hospodě Na Hutích, která je od kolejiště jen pár stovek metrů.

„Když je zpoždění a větší problém na trati, cestující k nám běhají na záchod a zakoupit si aspoň něco k pití. Nádraží opravili a hned nato zavřeli," popisoval zaměstnanec vyhledávaného štěpánovského podniku.

Nadějí na změnu ve využití památkově chráněného objektu je změna vlastníka. V těchto dnech dochází k hromadnému převodu nádražních budov z majetku Českých drah do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta přislíbila, že se po převodu majetku podívá na smlouvy a postupně bude mrtvým nádražím opět vracet život.

„Zatím jsme ve fázi, kdy se přejímají smlouvy a zapisují majetky," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. „Naším hlavním záměrem je však vrátit do těchto nádraží život. To platí i v případě Štěpánova," ujistil.

SŽDC však nechce slibovat nemožné. Čtyřiadvacet hodin otevřenou čekárnu ve Štěpánově očekávat nemohou.

„Byl by to ideální stav, ale někteří lidé se chovají, jak se chovají, a v momentě, kdy nebude v místě stálý personál, stane se nádraží útočištěm lidí, kteří nechceme aby obtěžovali cestující. Nebo se stane terčem útoku vandalů," vysvětloval. „Musíme vyřešit strážné služby, ať už náhodné kontroly nebo jejich stálou přítomnost," dodal.

V případech, kde je část nádražní budovy pronajata soukromníkovi, bude SŽDC zvažovat i možnost spolupráce na zabezpečení provozu prostor pro cestující. „Budeme revidovat smlouvy. Půjde nám také o to, zda firma v nájmu nemůže zajistit otevírání a zavírání prostor pro cestující, případně úklidové práce, a to na úkor části nájemného," sdělil mluvčí.

"Naší prioritou není zisk, ale služby a živé nádraží, které bude sloužit lidem," ujistil Ptačinský.