„Kompletní rekonstrukce nádražní budovy v Moravském Berouně zahrnuje úpravu interiérů i fasády. Vznikne nová čekárna pro cestující a dopravní kanceláře pro zaměstnance Správy železnic a dopravce,“ popisovala investici mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Proběhne rovněž výstavba parkovacích míst, stání pro jízdní kola a stavbaři upraví plochu před budovou. Stavební práce v Ondrášově podle Správy železnic potrvají do podzimu letošního roku.

Proti zmenšení objemu budovy v Ondrášově město neprotestovalo. Podle starosty Moravského Berouna Tomáše Ferance to bylo správné rozhodnutí.

„Už se všichni těšíme, až nádraží bude zrekonstruované. Budova je v hrozném stavu,“ reagoval před zahájením rekonstrukce starosta.

Železniční trať Krnov - Olomouc nám slouží už 150 let.
Trať Olomouc - Krnov slaví 150 let. Postavili ji za neuvěřitelné dva roky!

Hlubočky a Mariánské údolí

Na finanční injekci dlouhé roky čekají i další zanedbané budovy na trati č. 310 Olomouc - Krnov – Opava ve směru na Olomouc, kde Správa železnic pokračuje v přípravě rekonstrukcí budov.

Konkrétně ve stanicích Velká Bystřice, Hlubočky-Mariánské údolí, Hlubočky a Domašov nad Bystřicí.

„S připravovanými investičními záměry jsou průběžně seznamováni starostové těchto obcí. Zároveň probíhá příprava zadávacích podmínek pro vypsání tendrů na zhotovitele projektových dokumentací pro stavební řízení k jednotlivým stavbám,“ sdělila Nela Friebová.

Někdejší secesní perla je v kritickém stavu. Olomoucký podnikatel pracuje po koupi nádraží na jeho obnově a oživení - vpravo vizualizace proměny
Nádraží v Hrubé Vodě má zachránce. Podnikatel chce obnovit secesní nádheru

Starostka Hluboček Eva Hasníková potvrdila, že Správa železnic jedná s vedením samosprávy o plánech s budovami na katastru Hluboček. Obavy měli v obci zejména o osud historického nádraží na Dukle.

„Poté, co jsme měli zprávy, že chtějí objekt zbourat, požádali jsme, ať nádraží bezplatně převedou na obec. Nesouhlasili jsme s tím, aby tento kus historie Hluboček zmizel,“ připomněla starostka.

Správa železnic si chce oba objekty, v Mariánském Údolí a nádraží ve stanici Hlubočky, ponechat.

„V minulém týdnu nám zástupce Správy železnic sdělil, že s rekonstrukcí obou budov počítají. Na Dukle se má opravovat stávající objekt a snad by měly být zachovány i byty. Až pokročí v projektové přípravě, přislíbili, že se opět sejdeme,“ uvedla Eva Hasníková.

Vizualizace koupacího biotopu Burk, která má vzniknout mezi Velkou Bystřicí a Hlubočkami
Stavba koupaliště u Hluboček začne možná už letos. Jiné biotopy chystají novinky

Jívová

Budovu v zastávce Jívová chce Správa železnic prodat. „Je připravovaná k prodeji,“ potvrdila mluvčí Nela Friebová.

Stejně jako o nádraží v Hlubočkách, i o Jívovou požádala obec.

„Čekáme, zda nám nádrží převedou nebo nemovitost nabídnou k odprodeji a bude se moct přihlásit kdokoliv. To v tuto chvíli nevíme,“ reagoval starosta Jívové Jan Pewner.

Obci jde primárně o to, aby netypická nádražní budova, jejímž předobrazem byl hotel ve Vysokých Tatrách, nebyla zbourána.

„Pokud bude soutěž, obec by musela mít předem vyčleněné peníze, což v letošním roce nemáme,“ dodal.

Nádraží v Jívové
Jívová chce zachránit nádraží, připomíná hotel v Tatrách

Pokud by objekt přece jen získala obec, chtěla by budovu využít zejména pro spolky a místní školu.

„Zároveň bychom ji mohli pronajímat veřejnosti. Pro turisty může být atraktivní přespat v nádražní budově. Má toalety, sprchu, lůžek by mohlo být po úpravách až dvacet. V této části údolí Bystřice chybí občerstvení, které bychom mohli v objektu zřídit,“ nastínil starosta Jívové.

Velká Bystřice

O nádraží se zajímá i Velká Bystřice. Město má o objekt zájem a mělo by pro něj zajímavou náplň.

„U nás je bohatý spolkový život a některé spolky se nemají kde scházet. U nádraží je velké hřiště a máme studii na jeho přeměnu na dopravní hřiště, které by mohlo mít v objektu zázemí,“ sdělil již dříve starosta Velké Bystřice Marek Pazdera.

Nádraží v Domašově nad Bystřicí
Historická nádraží v údolí Bystřice čeká demolice. Narazila ale na odpor