„Na nádraží se vždycky lidé potkávali a potkávat budou. Napadlo nás udělat potkávací místo trochu jinak – propojit minulost a budoucnost,“ popisovala Viola Přichystalová ze spolku na záchranu nádraží v Náměšti na Hané.

Snem nadšenců je zřídit v budově muzeum hanácké lokálky a sezonní kavárnu a znovu nádraží otevřít veřejnosti. V části objektu by podle nich mohlo vzniknout i skromné zázemí pro krátkodobé přespání turistů.

Dárcům, kteří se rozhodnou projekt finančně podpořit, chtějí nabídnout pronájmem „časoprostorových schránek“. Budou vyrobené ze dřeva a ozdobí stěny kavárny plánované v přízemí nádražní budovy.

„Do krabičky může zájemce vložit vzkaz budoucím generacím, například vnukovi předat nějaké rodinné tajemství, které si za 50 let převezme. Odkázat a schovat do krabičky bude možné i cokoliv jiného,“ nastínil zachránce Martin Kašpar.

Přes Donio.cz, což je platforma, kde si lidé mohou založit sbírku nebo crowdfundingovou kampaň, si přispěvatelé mohou vybrat mezi různě velkými schránkami v ceně od 500 do 10 tisíc a více korun.

„Chtěli jsme dárce odměnit za to, že nám pomůžou se záchranou nádraží. Další možností je zakoupení Štítku zachránce. Ti budou uvedeni na dveřích kavárny. V nabídce je také prohlídka Náměště na Hané s historickým výkladem,“ představovala další odměny Viola Přichystalová.

Městys nemá o koupi zájem

Bývalé nádraží v Náměšti na Hané bylo před třemi lety oceněno na 590 tisíc korun.

„Ceny šly nahoru, to je jasné. Nicméně tím, že objekt nemuseli zbourat, jsem ušetřil Správě železnic milion korun – demolice přístavby ze 70.let, která stála vedle nádraží, přišla na 500 tisíc korun,“ poukazoval Martin Kašpar.

Převést nevyužívanou budovu z majetku státu do vlastnictví spolku bezúplatně podle zákona není možné.

„Musel by se změnit zákon. Máme zastánce, kteří se o to snažili, ale není to jednoduché. Psal jsem si s bývalým ministrem dopravy Havlíčkem, ale ten mi ani neodpověděl,“ pokrčil rameny nadšenec, který svádí boj o záchranu nádraží roky.

Městys Náměšť na Hané nemá o odkoupení nemovitostí zájem.

„Nebráníme se tomu, aby spolek vyvíjel iniciativu, a v rámci našich možností jsme připraveni být mu nápomocni. Ne však platit za nádraží. Budovu nepotřebujeme a nechceme ji koupit,“ potvrdila starostka Marta Husičková.

Nadšenci zatím, včetně předchozí sbírky, shromáždili necelých 10 procent částky potřebné na odkup nádraží. Konečný termín pro podání nabídek Správě železnic je 18. července. Lidé jim mohou přispět přes web Donio.cz zde.  

Na byty to není

Budova stará téměř 140 let je prázdná od roku 2012, kdy se z bytu v prvním patře odstěhoval poslední nájemník. Prodávaný objekt tvoří dvě stavebně a provozně propojené části, kde část s dopravní kanceláří a bytem má dvě nadzemní podlaží s podkrovím, navazující sklad je přízemní a podsklepený.

V nabízené budově nejsou žádné funkční instalace ani možnost vytápění. Splašky jdou do plastové žumpy. Vodovodní přípojka je nefunkční. Okna budovy jsou v současnosti zabedněna kvůli zabezpečení. Součástí prodeje je nakládací rampa.

„S ohledem na těsnou blízkost provozované dráhy a s tím související emise z drážní dopravy nebude možné objekt po rekonstrukci využívat k bydlení,“ sděluje Správa železnic v jedné z příloh k vyhlášené veřejné soutěži.