V Moravském Berouně zbyde po zásahu stavebních strojů centrální část nádraží. Horní patro půjde pryč. Demolici, která bude probíhat za provozu dohromady 15 měsíců, čekají i boční křídla.
„Nádražní budova díky optimalizaci nevyužívaných částí a celkové rekonstrukci získá nový vzhled, zároveň dojde ke snížení tepelných ztrát, snížení nákladů na provoz a zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců Správy železnic,“ sdělila Deníku mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Projekt Správy železnic počítá s novou střechou nad ponechanou centrální částí, která bude zateplena a firma zde vymění okna a dveře.

„Rekonstrukcí získají cestující vyšší komfort cestování – bezbariérový přístup do budovy, nové bezbariérové toalety, mobiliář a informační systém,“ popsala mluvčí.

Starosta: Těšíme se, budova je v hrozném stavu

Podle Správy železnic je zmenšení objemu budovy v Moravském Berouně-Ondrášově nevyhnutelné. Nádraží stojí mimo město a chátrající prostory dlouhodobě nemají využití.

Podle starosty Moravského Berouna Tomáše Ferance je to dobře.

„Správa železnic komunikuje s městem, projekt vysvětlila a už se všichni těšíme, až nádraží bude zrekonstruované. Budova je v hrozném stavu,“ sdělil Deníku.

Město chce následně investovat do prostranství před nádražím, kde má vzniknout parkoviště pro 12 až 15 aut a nový chodník, který spojí vlakové nádraží a autobusovou zastávku. Pozemek je zatím v majetku Českých drah.

O horní patro má přijít i historická budova v Domašově nad Bystřicí.

„Vím o protestu. I obec by si přála, aby budova byla zachována. Je to kus historie,“ reagovala starostka obce Lucie Menšová.

„Ale obec budovu nekoupí, nemáme na to peníze. Je ve špatném stavu, nahoře jeden byt vyhořel, je potřeba s tím už něco dělat,“ dodala.

Jívová jako tatranský hotel

Společně s Jívovou uchránili Domašovští od demolice o desítky let mladší nádraží v Jívové ležící v údolí u chatové oblasti.

Hláska se stylem odlišuje od souboru historických drážních objektů. Byla postavena v duchu tatranského hotelu Patria.

„Tato stará budova se měla bourat, ale s Domašovem, na jehož katastru stojí, jsme ji vybojovali. Bezúplatný převod sice možný není, ale jistě se se Správou železnic domluvíme,“ sdělil Deníku starosta Jívové Jan Pewner.

Obec zde plánuje zázemí pro mladé hasiče a obecní školu.

„Nabídneme ho případně také rodinné rekreaci. Využití jistě najdeme. Jsou tam nová okna a dveře, nové tepelné čerpadlo. Vstupní investice do objektu nebude velká,“ uvažoval starosta.

NPÚ: Zachovat příštím generacím

Proti bourání nádražních budov na trati mezi Olomoucí a Bruntálem se nejhlasitěji ozvalo Hnutí Duha Jeseníky.

Požaduje zastavení prací a hledání prostředků na rekonstrukci. Vybízí k hledání možností nového využití staveb.

Postoj Hnutí Duha podpořili i odborníci, například z oblasti památkové péče.

„Oprávněnost existence drážních staveb nesmí být posuzována jen měřítky ekonomickými, často s argumentem špatného stavu, jehož příčinou byla absence údržby. Hlavní motivací zachování historických staveb na železnici by mělo být uvědomění si jejich hodnot a snaha zachovat je příštím generacím,“ poukázala například Alena Borovcová z Národního památkového ústavu.

Správa železnic by podle ní měla jít cestou pronájmu nebo prodeje a hledání možností nového využití, které bude atraktivní pro obce.

„Například výpravní budova v Domašově nad Bystřicí je autenticky dochovanou stavbou s malebnou historizující fasádou s mnoha detaily. Její prostory představují potenciál pro nové využití. Proč investovat miliony do demolice, když stejné prostředky vynaložené na její opravu umožní zachování této historické stavby? Pak může dál, jako cenný hmotný doklad, ukazovat příštím generacím, jak vypadaly stavby na Moravskoslezské centrální dráze,“ zdůraznila Borovcová.