Název získala lokomotiva díky své výrazné zelené barvě. Byla postavena v roce 1956 v lokomotivce Škody Plzeň.

Přes plánovanou výrobu několika desítek kusů, byly nakonec postaveny jen dva stroje. Dlouhá léta jezdila v čele zvláštních vlaků pro veřejnost, než byla roku 2009 z důvodu nefunkčnosti kotle odstavena úplně.

„Vypadalo to, že už nebude zprovozněna. Je dobře, že se takto významný stroj vrací. Myslím, že bude velkou okrasou na zdejších tratích a potěšením pro všechny milovníky železnice," svěřil se generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek.

Lokomotivu opravily a provozují České dráhy – Depo historických vozidel. Ty financovaly opravu hlavně z vlastních zdrojů, ale získaly i dotaci z programu ministerstva dopravy. Půl milionu se také podařilo vybrat ve sbírce, kterou vyhlásila Nadace Okřídlené kolo. Celková částka dosáhla výše 3,6 milionů korun.

„Historie není zas tak vzdálená, i když tyto parní mašiny nejsou v provozu 35 let, přesto v každém z nás zůstávají. Každý z nás si vzpomene, že ji kdysi viděl, možná už jsme to zapomněli, ale naše děti ne, protože je to sami učíme. Když se zeptáte svých dětí, jak dělá mašinka, neřekne vám bzz, ale ššš. Je strašně krásný, že v dětech pěstujeme krásu naší historie," přiblížil důležitost podobných aktivit František Bureš, generální ředitel DPOV.

Podpoře o záchranu a obnovu železniční historie se věnuje i Nadace Okřídlené kolo. „Na celém procesu se podílelo mnoho lidí, nadšenců i firem. Díky jejich úsilí je lokomotiva zpátky na trati," doplnil ředitel nadace Jiří Střecha.

Na první pořádnou jízdu s „Rosničkou" se mohou lidé těšit v sobotu 4. října na vlacích mezi Bohumínem a Ostravou v rámci Dne železnice.